خانه » سبک های معماری » بروتالیسم در معماری + معرفی اثار
سفارش پروژه های معماری و عمرانی

بروتالیسم در معماری + معرفی اثار

Rate this post

بروتالیسم یا زبره کاری یکی از سبک های معماری مدرن، است که از دهه ۵۰ میلادی، وارد و تا دهه ۷۰ میلادی ادامه داشت.
معماری بروتال سعی بر ان دارد، تا ساختمان را با متریال بتن و بدون هیچ گونه روکشی و اصطلاحا لخت و عریان، نمایان سازد.

  • اصطلاح بروتالیسم یک واژه فرانسوی و به معنای « زبره کاری » می‌باشد.

خصوصیات معماری بروتالیسم

در این سبک، بتن نمادی بارز دارد، و در اغلب ساختمان های این سبک، بتن به صورت نمایان ظاهر شده است. گاهی حتی اثر بافت قالب های چوبی، که در بتن می ماند را همانگونه رها می کنند تا بدین گونه، عوامل شکل دهنده نیز تاثیر خود را بر نما بگذارند. علاوه بر نمایش بتن در سبک بروتال ، اجسام  و سازه ساختمان، خصوصا تیرها و ستون ها به صورت اغراق آمیز همانند یک قلعه مدرن نمایش داده می شوند.

آثار و معماران مشهور سبک بروتالیسم

لوکوربوزیه:

از بنیان گذاران و مشهورترین معماران این سبک می توان از لوکوربوزیه نام برد.

تصویر: ساختمان یونیت دی هبیتیشن - لوکوربوزیه - معمار گلد
تصویر: ساختمان یونیت دی هبیتیشن – لوکوربوزیه – معمار گلد
  • علاوه بر لوکوربوزیه، یک زن و شوهر انگلیسی به نام های آلیسون و پیتر اسمیتسون در پدید امدن سبک بروتال سهیم بودند.

اولین نمونه ساختمان های این سبک را می توان در کارهای لوکوربوزیه مشاهده کرد؛ ساختمان یونیت دی هبیتیشن در فرانسه ، ساختمان میل انرز اسوسییشن در احمداباد هند ، ساختمان سکرتریت در چندیگار هند و ساختمان سانت ماری دی لاتورت در فرانسه ، از جمله طرح های هنرمندانه لوکوربوزیه و ساختمان های شاخص این سبک محسوب می شوند.

تصویر: ساختمان سانت ماری دی لاتورت - لوکوربوزیه - معمار گلد
تصویر: ساختمان سانت ماری دی لاتورت – لوکوربوزیه – معمار گلد

 

آلیس و پیتر اسمیتسون:

این دو، یک زن و شوهر معمار و انگیسی تبار بودند که در پدید اوردن این سبک سهیم بودند. مدرسه هانزتنتن در نورفولک انگلستان، ساختمان اکونومیست و مجموعه باغ رابین هود هر دو در لندن، جزو بناهای این دو معمار به سبک بروتالیسم است.

تصویر: باغ رابین هود - اثر الیس و پیتر اسمیتسون
تصویر: باغ رابین هود – اثر الیس و پیتر اسمیتسون

پل رودولف:

از دیگر معماران مشهور این سبک، پل رودولف می باشد. طرح او برای دانشکده معماری  و هنر دانشگاه ییل در آمریکا، یکی از بهترین نمونه های معماری بروتالیسم می باشد. در این ساختمان نمای نمایان بتن، شیار داده شده تا زبری ان وضوح بیشتری داشته باشد. همچنین تیر ها و ستون ها به شکل اغراق امیز بر روی احجام مکعب شکل این بنا ظاهر شده است.

تصویر: طرح پل رودولف برای دانشکده معماری و هنر دانشگاه ییل
تصویر: طرح پل رودولف برای دانشکده معماری و هنر دانشگاه ییل

جیمز استرلینگ و دنیس لسدون

طرح جیمز استرلینگ برای دانشکده مهندسی دانشگاه لینچستر در انگلستان و طرح دنیس لسدون برای تئاتر ملی سلطنتی در لندن، نیز از بناهای شاخص این سبک محسوب می شوند. در تئاتر ملی و سلطنتی، در سمت مقابل پارلمان انگلستان و در مجاور رودخانه تایمز، سطح بتن در بخش عمده ای از سطوح خارج و داخل ساختمان نمایان است.

بروتالیسم در ایران

از جمله ساختمان های اجرا شده به این سبک در ایران، می توان از ساختمان خوابگاه دانشکده فنی و مهندسی انقلاب تهران، ساختمان کتابخانه و خوابگاه های دانشگاه شیراز، انجمن فرهنگی ایران و امریکا ( کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ) در تهران و رستوران پیک نیک در کنار مقبره فردوسی در توس نام برد.

تصویر: کتابخانه دانشگاه شیراز - بروتالیسم
تصویر: کتابخانه دانشگاه شیراز – بروتالیسم

پیدایش بروتالیسم جدید

در سال ۱۹۵۴ ، لفظ بروتالیسم جدید به گروهی از معماران جوان انگلیسی اطلاق می شد که بر گرد الیسون و پیتر اسمیتسون جمع شده بودند؛ ان ها شیفته نمایش خام مصالح ، فرم ها و عملکردها بودند.

انتقادات وارد بر معماری بروتالیست و نحوه برخورد با آنها

معماری بروتالیست منتقدان سرسختی دارد، از جمله چارلز، پرنس ولز. سخنرانی‌ها و نوشته‌هایش همیشه انتقادات سختی بر معماری عریان وارد داشته‌اند، و بسیاری از بناها را تنها توده‌ای از سیمان خوانده‌اند. بیشتر انتقادات به خاطر طراحی بنا نیست، بلکه بیشتر به خاطر نمای سیمانی آنها است، به این دلیل که سیمان در هوای مرطوب و در اقلیم ابری اقیانوسی به ویژه در شمال غربی اروپا دوام چندانی ندارد و به سرعت ظاهر خود را از دست می‌دهد. در این آب و هوا سیمان با لکه‌های آب یا حتی گاهی خزه و گلسنگ ورقه ورقه می‌شود و باعث زنگ زدگی آرماتورها می‌شود. در دانشگاه اورگان، اعتراض و تنفر دانشجویان نسبت به معماری دانشگاه به استخدام کریستوفر الکساندر و آغاز پژوهش اورگان در اواخر دهه ۷۰ انجامید.

در سالهای اخیر، برخی از این بناهای رسیدگی نشده تخریب یا بازسازی یا با ساختمان‌های جدید جایگزین شده‌اند. علی‌رغم موفقیت برخی از این آثار همچنان روند تخریب آنها ادامه دارد.

تئودور دالریمپل، نویسنده بریتانیایی، فیزیکدان و مفسر سیاسی برای روزنامه سیتی ژورنال در مقاله‌ای نوشت که معماری بروتالیست محصول فلسفه توتالیتاریانیسم اروپایی و دارای نقص اخلاقی، روحانی و عقلانی است. او ساختمان‌ها را سنگدل، غیرانسانی، مهیب و غول پیکر خواند. از نظر او بتون آرمه با گذر زمان زشت، خرد و پوسیده می‌شود و لک برمی‌دارد و همین باعث می‌شود که نسبت به سبک‌های دیگر معماری ارجحیت نداشته باشد.

ماتیو اگلسیاس، مفسر مجله ثینک پروگرس، معتقد است که بنایی مثل ساختمان شهرداری در بوستون باعث شده که آن ناحیه روح خوشایند و مثبت خود را از دست بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code