آثار معماریغربمعماران بزرگ

ساختمان سکرتریت در چندیگار هند؛ معرفی معماری و معمار

ساختمان سکرتریت یک ساختمان اداری است که در سال 1953 توسط معمار شهیر لوکوربوزیه ساخته شده است. این ساختمان در داخل مجتمع کاپیتول شهر چندیگار هند واقع شده است، که شامل سه ساختمان و سه بنای تاریخی است:

ساختمان دبیرخانه ( سکرتریت)

ساختمان مجلس قانون گذاری

ساختمان دادگاه عالی

ساختمان سکرتریت

و سه بنای تاریخی عبارتند از:

بنای یاد بود دست باز (Open Hand Monument)

دست باز در چندیگار هند یک موضوع مکرر در معماری لوکوربوزیه است که نمادی برای صلح و آشتی می‌باشد. این نماد به این معنا است که این دست هم برای بخشیدن باز است و هم برای دریافت کردن. سمبل دست باز یک نماد بروتالیستی می‌باشد.

بنای یادبود دست باز Open Hand Monument

برج هندسه (Geometric Hill)

تپه های هندسی یا Geometric Hill از سایه ها طلوع می کند. این برج هندسی در شهر چندیگره هند قرار دارد. Geometric Hill یک سایت میراث جهانی یونسکو است که در حدود 100 هکتار زمین قرار دارد. این تپه در بخش 1 واقع شده است و نشان دهنده نخستین معماری چندیگر است.

برج هندسه Geometric Hill

برج سایه ها (Tower of Shadows)

در استودیو لوکوربوزیه در پاریس مسیر خورشید برای تمام فصل ها برای ساختمان های مهم ثبت شده است. این برج هم توسط خالق شهر چندیگار آقای لوکوربوزیه ساخته شده است که به زیبایی شهر افزوده است. برج سایه ها یک درخشش معماری است که برای نشان دان نظریه های مختلف لوکوربوزیه نظیر کنترل افتاب است.

برج سایه هاTower of Shadows

در ژوئیه 2016 چندین اثر لوکوربوزیه در این مجتمع به ثبت یونسکو رسیدند.

نمایی از داخل ساختمان دبیرخانه

مشخصات ساختمان سکرتریت

معمارلوکوربوزیه
مکانچندیگار، هند
سال ساخت1953
دسته بندیدولتی
سبکبروتالیست

لوکوربوزیه برای چندیگر برنامه ای ایجاد کرد منطبق با اصول و اساس برنامه ریزی مدرن شهری که همگی این اصول از لحاظ تقسیم عملکرد شهری و سلسله مراتب شبکه های جاده ای و شهری منطبق با برنامه‌ریزی‌های کنگره های سیام بوده اند. ساختمان سکرتریت بزرگترین ساختمان مجتمع کپیتول است.

قصر مجمع یا قصر مجلس

ساختمان سکرتریت یک فرم دکل بلند و افقی است که 254 متر طول و 42 متر ارتفاع دارد و در سمت چپ لبه مجتمع کاپیتول را نشان می دهد. این ساختمان از ترکیب شش هشت_طبقه ساخته شده است که ابعاد ان بیش از 800 فوت است که توسط دو رمپ بزرگ مجسمه ای شکل تسهیلات عمودی را فراهم می سازد. این مجتمع عظیم و افقی شامل هشت طبقه بتن ریخته گری است.

کافه تریا در کنار تراس است که از ان می توان دید چشمگیر شهر را دید. بام باغ و گشت گذار ان بر خلاف چشم انداز اطراف ان طراحی شده است که به طور ناگهانی تغییر می کند.

تیغه های بتنی در ساختمان سکرتریت

منابع مقاله

1- Secretariat Building (Chandigarh) در ویکی پدیا انگلیسی

2- Chandigarh Secretariat / Le Corbusier in archdaily websiet

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
برای عضویت کلیک کنید!
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x