پکیج آموزش اتوکد
آثار معماریغربمعماران بزرگ

تحلیل جامع {معماری} ساختمان یونیت دی هبیتیشن مارسی اثر لوکوربوزیه

ساختمان یونیت دی هبیتیشن یک طرح مدرنیستی می‌باشد که توسط لوکوربوزیه با همکاری نادیو آفونسو طراحی شده است. کانسپت این بنا مبنای توسعه تعدادی مسکن طراحی شده در سراسر اروپا بوده است.

تاریخچه ساختمان یونیت دی هبیتیشن

تاریخچه ساختمان یونیت دی هبیتیشن

ساختمان یونیت دی هبیتیشن توسط معمار فرانسوی لوکوربوزیه طراحی و ساخته شده است. لوکوربوزیه در سال 1920 شروع به طراحی ان دسته از اپارتمان هایی کرد که در مدرنیزم قرن بیستم در طراحی مسکونی قاره اروپا بسیار تاثیر گذار بودند. اولین مدل های کامل این نوع از ساختمان ها در پاریس و مارسی در قالب ساختمان های بلند در دهه 1940 ساخته شد.  در دهه 1980 یک تیم از دانشگاه زوریخ تعدادی از این ساختمان ها را مورد بررسی قرار داد و چند مدل کامل از این ساختمان ها را برای نمایشگاه هایی در پاریس، کارلوسچه، توکیو و نیویورک ساخت.

مارسی، شهر شفاف

اولین و معروفترین این ساختمان ها به نام شهر شفاف (یونیت دی هبیتیشن) شناخته می شود. مانند خانه فیدا که در شهر مارسی در فرانسه قرار دارد و در سال 1947 تا 1950 ساخته شد. این کار یکی از معروفترین آثار لوکوربوزیه می باشد که به شدت بر روی آثار بعد از خود تاثیر گذاشت و اغلب از ان به عنوان الهام بخش اولیه سبک بروتالیسم از ان یاد می شود.

ساختمان یونیت دی هبیتیشن
برای مشاهده با کیفیت بالا روی تصویر کلیک کنید

به دلیل این که قاب های فولادی پس از جنگ بسیار گران شده بود، این ساختمان در سبک بروتالیسم ساخته شده است.  در سال 2016 چندین اثر دیگر در کشور فرانسه از لوکوربوزیه در یونسکو به ثبت رسیده اند.

ساختمان مارسی ( یونیت دی هبیتیشن ) توسط لوکوربوزیه و با همکاری شاداک وودز و جرج کاندیلیز ساخته شد. این بنا شامل 337 آپارتمان می باشد؛ و همچنین شامل مغازه هایی با کتاب فروشی های معماری، گالری در پشت بام، امکانات اموزشی، رستوران و هتلی ایده ال برای عموم مردم است.

سقف مجتمع مسکونی مارسی
برای مشاهده با کیفیت بالا روی تصویر کلیک کنید

از ویژگی های بارز این بنا میتوان به یک سقف تخت که به عنوان یک تراس مشترک، یک مسیر در حال اجرا و یک استخر برای کودکان به وجود اورده است. در اتاق های اتلیه این بنا یک مدرسه هنر کودکان وجود دارد. در سقف ساختمان مارسی جایی که نمایش های تئاتری در انجا انجام میشد در سال 2010 مورد مرمت قرار گرفت و در سال 2013 یک تئاتر به نام MaMo در ان اجرا شد. سقف این بنا دارای منظره از مدیترانه و مارسی است.

مجتمع مسکونی مارسی
برای مشاهده با کیفیت بالا روی تصویر کلیک کنید

انتقاد از ساختمان یونیت دی هبیتیشن

البته شاهکار لوکوربوزیه از هجوم انتقاد ها در امان نماند.
پیتر بلیک معمار امریکایی با بررسی این بنا، ساختمان را مورد نقد قرار داد؛ یکی از این انتقادها راجع به اتاق خواب کودکان بود که فاقد پنجره بودند.

تاثیر ساختمان یونیت دی هبیتیشن مارسی بر دیگر ساختمان ها

معمار در بخش مطالعات پروژه خود، پروژه ساختمان مسکن جمعی نارکومفین، اثر موسی گینزبرگ در مسکو را مورد مطالعه و بررسی قرار داد.

ساختمان شهر شفاف
برای مشاهده با کیفیت بالا روی تصویر کلیک کنید

طرح ساختمان «زندگی شهری» لوکوربوزیه در چهار ساختمان دیگر با همین نام و طرحی بسیار مشابه تکرار شد:

  1. یونیت دی هبیتیشن نانت رزِ در سال 1955
  2. یونیت دی هبیتیشن وستند برلین در سال 1957
  3. یونیت دی هبیتیشن بریی در سال 1963
  4. یونیت دی هبیتیشن فیرمینی 1965

همه این ساختمان ها با محور طولی شمال به جنوب حرکت می کنند، بنابراین واحد ها به سمت شرق و غرب هستند.

برای مشاهده با کیفیت بالا روی تصویر کلیک کنید

مصالح جایگزین ( بتن خرد شده) به شدت بر جنبش بروتالیست تاثیر گذاشتند. و این ساختمان ها الهام بخش چندین ساختمان از جمله ساختمان املاک Alton West در لندن و پارک هیل در شفیلد شده اند.

مجتمع مسکونی در کلیولند اوهایو (یکی از ایالات امریکا) که در سال های 1969 تا 1973 ساخته شد نیز تحت تاثیر پروژه لوکوربوزیه قرار گرفت.

ساختمان Riverside Plaza در شهر مینیاپولیس ایالت مینهسوتا که در سال 1973 افتتاح شد نیز تحت تاثیر از این جنبش از چندین رنگ پانل و طراحی بروتالیستی استفاده کرده است.

فضاهای داخلی یونیت دی هبیتیشن

این آپارتمان ها با مبلمان توکار (جزو ساختمان، غیرقابل انتقال) ساخته شده اند. مکانیزم این ساختمان ها به گونه است که مبلمان ها در دیوار ها جاسازی می شوند و معمولا به این دیوارها، «دیوارهای ذخیره ساز» می گویند که با درهای کشویی باز می شوند. مبلمان این ساختمان توسط خانم شارلوت پریند با همکاری آتلیه لوکوربوزیه ساخته شد.

آشپزخانه یونیت دی هبیتیشن
آشپزخانه یکی از آپارتمان ها که توسط شارلوت پریند طراحی شده است.

شارلوت پریند علاوه بر این در طراحی اشپزخانه ها نیز همکاری کرد؛ 321 واحد از 337 واحد با اشپزخانه نوع 1 مجهز شدند. که بسیاری از ان ها به دلیل استفاده موثر از فضا هنوز هم بدون تغییر استفاده می شوند. پله های فولادی آشپزخانه نیز توسط ژان پرووئه (Jean Prouvé) طراحی شده اند.

اپارتمان های یونیت دی هبیتیشن در نمایشگاه جهانی بازسازی ساختمان های تاریخی بازسازی شده اند.

 

منبع، Reference:

قسمتی از متن ترجمه پیج Unité d’habitation در ویکی پدیای انگلیسی می باشد.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید و به ما کمک کنید تا محتوای بهتر براتون قرار بدیم (چپ بیشترین امتیاز و راست کم‌ترین امتیاز)
[کل: 11 میانگین: 4.5]
برای عضویت کلیک کنید!
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

[…] این سبک را می توان در کارهای لوکوربوزیه مشاهده کرد؛ ساختمان یونیت دی هبیتیشن در فرانسه ، ساختمان میل انرز اسوسییشن در احمداباد هند […]

[…] ساختمان یونیت دی هبیتیشن […]

دکمه بازگشت به بالا
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x