دسته‌بندی نشده

شرایط بومی بودن در استخدامی دستگاه های اجرایی و آموزش و پرورش

شرایط بومی بودن در آزمون دستگاه های اجرایی و آموزش و پرورش یکی از مهم ترین مسائلی است که در بحث آزمون های استخدامی مطرح است؛ بالاخص در استخدامی 1402 مسئله بومی گزینی بود که در میان مدت ثبت نام این طرح تصویب و اجرا شد. در ادامه با تعریف بومی بودن استخدام دستگاه های اجرایی و آموزش و پرورش با ما همراه باشید.

شرایط بومی بودن در استخدامی دستگاه های اجرایی 1402

با توجه به قانون اصلاح ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۹۹ مبنی بر ایجاد اولویت برای داوطلبان بومی شهرستانی به استثنای شهرستان تهران و شهرستان مراکز استانها در امتحانات مشترک فراگیر داوطلبی بومی شهرستانی تلقی میشود که  متولد  یا  ساکن با سابقه ده سال سکونت  در همان شهرستان باشد. بومی بودن افراد به طرق ذیل احراز میگردد:

1- شهرستان محل تولد مندرج در شناسنامه داوطلب با شهرستان مورد تقاضا یکی باشد.

تبصره: با توجه به تغ˺رات تقسیمات کشوری در سالهای مختلف، در صورت اختلاف نظر یا ابهام درخصوص شهرستان محل تولد، ملاک عمل نظر اداره کل ثبت احوال استان مربوطه خواهد بود.

2- استفاده از اولویت بومی از طریق سکونت به موجب تأ˻د ساکن بودن و حداقل ده سال سکونت با ارائه استشهاد محلی)براساس فرم پیوست  ممهور به مهر نیروی انتظامی پاسگاه یا کلانتری محل در شهرستان مورد تقاضا با ارائه مدارک و مستندات ذیل امکانپذیر خواهد بود:

الف – داشتن گواهی تحصیل در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی یا دبیرستان در شهرستان محل مورد تقاضا با تأ˻د اداره آموزش و پرورش شهرستان مربوطه؛

ب – گواهی اشتغال به کار رسمی، پیمانی و قراردادی در بخش دولتی و عناوین مشابه در بخش خصوصی مشروط به پرداخت حق بیمه.

تبصره: داشتن گواهی تحصیل در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی یا دبیرستان در شهرستان محل مورد تقاضا با تأ˻د اداره آموزش و پرورش شهرستان مربوطه میتواند به عنوان تمام یا قسمتی از سابقه ده سال سکونت به شرط ارائه استشهاد محلی مبنی بر تأ˻د ساکن بودن فعلی فرد در شهرستان محل مورد تقاضا ملاک محاسبه قرار گیرد.

 

 

شرایط بومی بودن در استخدامی دستگاه های اجرایی و آموزش و پرورش 1399

شرایط بومی بودن در آزمون دستگاه های اجرایی و آموزش و پرورش یکی از مهم ترین مسائلی است که در بحث آزمون های استخدامی مطرح است؛ بالاخص در استخدامی 1399 مسئله بومی گزینی بود که در میان مدت ثبت نام این طرح تصویب و اجرا شد. در ادامه با تعریف بومی بودن استخدام دستگاه های اجرایی و آموزش و پرورش با ما همراه باشید.

تعریف بومی بودن استخدام دستگاه های اجرایی و آموزش و پرورش

همانطور که در دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی کشور ذکر شده است شرایط بومی بودن در آزمون استخدامی در این ثبت نام این است که افراد حداقل دارای یکی از ویژگی هایی که در ادامه بیان می شود، باشند:

  1. شهرستانهای محل تولد داوطلب و  یا همسر با شهرستان محل مورد تقاضای استخدامی یکی بوده باشد که بدینوسیله می توان از ضرایب شهرستانی آن استفاده نمود.
  2. استان محل تولد فرد و یا همسر با استان محل مورد تقاضای استخدام یکی بوده باشد. (جهت استفاده از ضرایب استانی)
  3. همسر و فرزندان کارکنان رسمی و همچنین پیمانی دولت یا نیروهای مسلح کشوری از جمله شاغل و یا بازنشسته  که شهرستان محل خدمت فعلی یا بازنشستگی والدین داوطلب با شهرستان مورد تقاضای استخدام آنها یکی باشد. (جهت استفاده از ضرایب استانی)
  4. همسر و فرزندان کارکنان رسمی و پیمانی دولت و یا نیروهاي مسلح اعم از شاغل و یا بازنشسته  که استان محل خدمت فعلی یا بازنشستگی والدین داوطلب با استان محل مورد تقاضا براي استخدام آنان یکی باشد می توانند از ضرایب شهرستانی آن استفاده کنند.
  5. داوطلبینی که حداقل  4  سال از سنوات تحصیلی   ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان و یا دانشگاه خود را به صورت متوالی یا متناوب در شهرستان محل مورد تقاضای استخدام طی کرده باشد.  می توانند از ضرایب شهرستانی آن استفاده کنند.
  6. داوطلبینی که حداقل  4  سال از سنوات تحصیلی  ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و یا دانشگاهی خود  را به صورت متوالی یا متناوب در استان محل مورد تقاضا براي استخدام طی کرده باشد. می توانند از ضرایب شهرستانی آن استفاده کنند.
  7. داوطلبینی که حداقل  4  سال سابقه پرداخت حق بیمه ی خود را در شهرستان محل مورد تقاضا برای استخدام داشته باشد. می توانند از ضرایب شهرستانی آن استفاده کنند.
  8. داوطلبینی که حداقل  4  سال سابقه پرداخت حق بیمه در استان محل مورد تقاضای خود براي استخدام داشته باشد. (جهت استفاده از ضرایب استانی)
  9. پدر، مادر و یا همسر فرد داوطلب حداقل  4  سال سابقه پرداخت حق بیمه در شهرستان محل مورد تقاضای  استخدام را داشته باشند.  (جهت استفاده از ضرایب شهرستانی)
  10. پدر، مادر و یا همسر فرد داوطلب حداقل   4  سال سابقه پرداخت حق بیمه در استان مورد تقاضای استخدام را داشته باشند.می توانند از ضرایب استانی آن استفاده کنند.

نکات قابل توجه در شرایط بومی بودن

تذکر 1: پرداخت حق بیمه طی مدت تعیین شده در بندهاي 7 الی 10 صرفاً براي یکی از موارد مذکور قابل محاسبه می باشد.

تذکر 2: مبنای استان و شهرستان براي مشخص شدن بومی بودن داوطلب، طبق آخرین تقسیمات کشوري اعلام شده توسط وزارت کشور در زمان ثبت نام است. 

بومی بودن شهرستانی یا استانی؟

بر اساس قانون اصلاح ماده (44) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 99/06/16 مجلس شورای اسلامی مبنی بر « اولویت قائل شدن برای جذب داوطلبان بومی شهرستانی به استثنای شهر تهران و مراکز استان ها » به متقاضیان محترم ثبت نام کننده در آزمون اجازه داده خواهد شد بر اساس قانون اصلاحی و شغل محل های موجود در دفترچه راهنمای ثبت نام با مراجعه به درگاه اطلاع رسانی این سازمان نسبت به ویرایش اطلاعات و شغل محل انتخابی خود اقدام نمایند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
برای عضویت کلیک کنید!
guest
9 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدی

آیا کسی که الکی بگه بومیه پیگیری میشه

مریم

سلام خسته نباشید آیا قانون بومی گزینی به تبعیت از همسر همچنان برقراره یا نه؟ممنون میشم جواب بدین

کاربران ناشناس

سلام وقتتون بخیر.اینکه ۴ سال تحصیل جزء بومی بودن محسوب میشه.بشرط پر کردن استشهاد محلی هستش؟ ۴ به تنهایی جزء بومی شهرستان نیست؟

کاربران ناشناس

ممنون از پاسخگوییتون.ولی من منظورم چهارسال دبیرستانه.که در شهرستان مورد نظرم که برای آزمون ثبت کردم درس خوندم.اما الان ساکن اون شهرستان نیستم.شرایط بومی بودن را دارم یا حتما باید ساکن اون شهرستان باشم و با تایید استشهاد محلی مبنی بر ساکن بودن فعلی میتونم از شرایط بومی بودن برخودار شم؟اصلا نیازی به استشهاد هست یا چهارسال دبیرستان کافیه؟ببخشید که سوالم طولانی شد

کاربران ناشناس

سلام
متاسفانه من بومی رو انتخاب نکردم ینی متوجه نبودم.الان هم قبول شدم تو جهاد کشاورزی ولی بومی نزدم درحالی که بومی بودم الان چکارکنم

دکمه بازگشت به بالا
9
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x