دانلود پروژه معماری جهان و معاصرسبک های معماریمعماران بزرگ

مقاله جامع سبک معماری مدرن متاخر ؛ معماران و آثار + پاورپوینت

دوره معماری مدرن متاخر را می توان از بعد از جنگ جهانی دوم تا اوایل دهه هفتاد محسوب کرد . دراین زمان بسیاری از معماران بزرگ دوران معماری اولیه و متعالی همچون رایت ، لوکوربوزیه، گروپیوس و میس وندروهه بودند آنها کماکان فعال بوده و نقش بسزایی درشکل گیری معماری آوانگارد داشتند.

معماری مدرن متاخر ؛ فرانک لوید رایت

رایت دراین دوره همچنان به عنوان معروفترین ومهم ترین معمار آمریکا شناخته می شد وپیروان بسیاری در آمریکاو اروپا داشت . اوتنها معماری است که درهر سه دوره معماری مدرن ساختمانهایی با شهرت جهانی ساخت است . آموزش معماری رایت ازشیوه قراردادی ورسمی فاصله داشت ، اوکارخود را با تحصیل دررشته مهندسی دردانشگاه وسیکانسین درسال 1885 شروع کرد اما این رشته را ادامه نداد وبه جای آن به شیگاگو رفت ودرآنجا برای جوزف لیمن طراح خانه های حومه نشین کارکرد.

وی دردو دفتر طراحی خود به نام های تلیسین شرق درایالت وسیکانسین وتلیسین غرب درایالت آریزونا به تدریس دانشجویان معماری وتبین وطراحی معماری ارگانیک مشغول بود. وی آخرین شاهکار خود یعنی موزه گوگنهایم (59- 1943) را درنیویورک درآخرین سالهای عمرخود به صورت تندیسی دوارطراحی نمود ویک باردیگر توجه جهانیان را به سمت خلاقیت ونو آوری درکارهای خود جلب کرد.

درپایان جنگ وی تقریبا هفتاد سال داشت ومشغول طراحی موزه گوگنهام بود این ساختمان درمقابل پارک مرکزی درمانهاتان ساخته می شد. واکنش اولیه رایت نسبت به این طرح پیشنهادنوعی «مرکزهنری» بودکه کارگاههای الحاقی راهم شامل می شد. ساختمان دوریک شیبراهه مارپیچی گسترده که اطراف فضایی مرکزی درمیان راههایی با عرضهای فزاینده بالامی رود، قرار گرفته است .

معماری مدرن متاخرموزه گوگنهایم

اولین بارمعماری دراینجا به صورت هنری تجسمی ظاهرمی شود به جای روی هم گذاشتن لایه های چینه چینه به طور معمول که بابرش واتصال لب به لب با ساختار تیروستون به هم متصل شده است . طبقه ای درطبقه دیگر پویایی می یابد .

تمامی ساختمان با بتون ریزی کامل درقالبی درنهایت بساطت بیشتر به پوسته تخم مرغ شبیه است .

لوکوربوزیه

معماری مدرن متاخر؛ لوکوریوزیه

لوکوربوزیه به عنوان استاد مسلم ونظریه پرداز اصلی معماری مدرن ، دراین دوره از عقاید دهه  20 و30 خود  درمعماری فاصله گرفت وی به جای تکیه بریک معماری انتزاعی صرف و طراحی مکعب های مدرن ، به سمت تندیس های احساس گرایانه گرایش پیداکرد.

✔️ برای مطالعه و دیدن بیوگرافی و همه آثار لوکوربوزیه این مطلب رو بینید:  لوکوربوزیه

.این موضوع را می توان درکارهای آخراو همچون کلیسای رونشان (54-1950)و ساختمان های ساخته شده در چندیگار هند( 64-1951) و بالاخره مرکز هنری کارپنتر( 64-1961)دردانشگاه ها وارد آمریکا ملاحظه کرد.

کلیسای رونشان شاهکار معماری مدرن متاخر اثر لوکوربوزیه
کلیسای رونشان شاهکار معماری مدرن متاخر اثر لوکوربوزیه

کلیسای نوتردام رونشان – لوکوربوزیه

قدم اول سایت کلیسا می باشد که لوکوربوزیه به شناخت نیروهای داخل سایت شروع به طراحی کرده است . کلیسا برروی مرکزیک تپه که دور تا دور آن را درختان گرفته اند قرار دارد مسیر رسیدن به کلیسا از روی شیب پائین کلیسا شروع شده وبه ورودی کلیسا می رسد این مرکزیت وارتفاع نسبتا بلند این امکان را می دهد که کلیسا همواره درنقطه دید وکانون توجه مخاطبان قرار گیرد . این نیروی سایت با طراحی عنصر عمودی درحجم بیشتر خود نمایی می کند.

درمورد حجم کلیسا باید گفت که از احجام و خطوط متضاد (منحنی وشکسته ) تشکیل شده است . سازه کلیسا از جنس بتن انتخاب شده تالوکوربوزیه آزادی بیشتری برای طراحی سطوح منحنی داشته باشند نورکلیسا نیزاز سقف ودیوارهای اطراف سالن کلیساو دوبرج استوانه ای شکل تامین می شوند که هر کدام مفاهیم جداگانه ای را برای مخاطب خود خواهند داشت.

نوری که از دوبرج تامین می شود درسالن پخش شده وتنها وظیفه روشنایی یکنواخت فضارا دارد .و تامین نور طبیعی درهنگام روز.

سقف کلیسا تنها به وسیله پایه های بتنی با دیواردرتماس است . (اتصال سازه ها) وفاصله مابین ستونها باشیشه پرشده این کارعلاوه برتامین نوراحساس سبکی سقف را در مخاطب ایجاد می کند وبیننده سقفی سنگین وبتنی را درکلیسا حس نخواهد کرد . سقف کلیسا الهام گرفته از پوست بدن خرچنگ است .

نکته قابل توجه درنورهایی است که ازدیوار جنوبی تامین می شود این نورها از پنجره هایی با ابعاد مختلف تامین می شوند . نور درهر ساعت از روز از هر پنجره حالتی خاص به خود می گیرد وبه صورت نقطه ای به چشم مخاطب می رسد .

✔️ اگه تمایل دارید مقاله جامع کلیسای نوتردام رونشان رو ببینید به این مطلب برید: کلیسای رونشان لوکوربوزیه

 

علاوه بر لوکوربوزیه تعدادی از معماران جوانتر دراین دوره نیز به سمت معماران تندیس گرایی تمایل پیدا کردند . از جمله می توان از ارو سارینن معمار فنلاندی تبار آمریکایی درطرح ترمینال T.W.A( 1962- 1956) درفرودگاه نیویورک وهمچنین طرح ترمینال فرودگاه دالاس ( 1963- 1958) درشهر واشینگتن نام برد.

فرودگاه T.W.A از شاهکارهای معماری مدرن متاخر
فرودگاه T.W.A از شاهکارهای معماری مدرن متاخر اثر ارو سارنین

معماری مدرن متاخر ؛ ترمینال t.w.a  ؛ ارو سارینن

ترمینال T.W.A درمقیاس غول پیکر، شباهت بسیار زیادی به یک عقاب درحال نشستن دارد این تصویر خارق العاده که ازبتن ، تراشیده شده ترمینال را به یکی از به یاد ماندنی ترین ترمینال های جهان تبدیل کرده.

این سازه شگفت آور، متشکل ازیک پوسته ی ضخیم وداری 4 سقف مدور عظیم الجثه است که ناگهان روبه بالا چرخیده اند. قوس های تشکیل شده از این چهار سقف برروی دیوارهای قوس داری قرارگرفته اند که بازوایه به سمت بیرون متمایل شده اند این سقف های مدور که توسط پنجره های سقفی از هم جداگشته وبرروی چهار ستون Y شکل قرار گرفته درداخل فضایی باروح روشن به ارتقاع 17 متر وطول 115 متر به وجود آورده اند.

ورود به این سیستم همانند قدم زدن درداخل مجسمه ای است که درون آن توسط فرم خارجی آن نوید داده شده باشد . شکل های خمیده وقالب بندی شده از قبیل سقف راه پله ، رامپ ها ، وپیشخوان ها درهمه جا مشاهده می شوند. اروسرینن متوجه این واقعیت بود که برخی روح ساختمان را بایک پرنده درحال پرواز مطابقت می دهند او می گوید. « این آخرین چیزی بود که مورد توجه ما قرار گرفت هدف اصلی ما طراحی سا ختمانی بود که درآن معماری خود بیان کننده ی هیجان والتهاب سفر و گویای تحول وحرکت باشد.»

اقتباس ارو سارینن در طراحی فرودگاه T.W.A

فرودگاه بین المللی دالاس درحومه شهر واشینگتن درآمریکا سال 63 – 1958 منبع الهام سرینن دراین طرح حرکت – سرعت وپرواز بوده که بصورت استادانه‌ای دراین تندیس به نمایش گذارده است .

یورن اتسن معمار معاصر دانمارکی نیز برای طرح ساختمان اپرای سیدنی 731- 1956) تندیسی بسیار زیبا همچون صدف های دریایی طراحی کرد .

اپرای سیدنی؛ معماری مدرن متاخر؛ یورن اوتزون

بندرسیدنی به عنوان نقطه عطف شهرجایی که دونشانه شهری باشهرت جهانی درمقابل هم قرار می گیرند جایی که سرزندگی وهیاهوی شهری به وضوح به چشم می خورد. پل طراحی شده توسط سررالف فریمن) 1932-1926 (که زینت بخش اکثر کارت پستالهاست .

بنای مهم دیگر که شانس دیدنش هست برج مسکونی تجاری معروف Aurora place بودکه توسط رنزوپیانو درسال 2000 همزمان با بازیهای المپیک طراحی شد .

ازمیان 222 طرح ارائه شده برای ساختمان اپرای سیدنی طرح معمار دانمارکی( یورن اتسن ) مورد تصویب قرار گرفت جنبه های اقتصادی ، خلاقیت طرح موجب پیروز شدن طراح شد وهمین جنبه های طرح ساختمان اپرای سیدنی را به یکی شاخص ترین کارهای معماری دنیا تبدیل کردند. ایده (اتسن) این بود که ساختمانی بسازد که آیینه تمام نمای بادبانهای کشتی ها ، امواج اقیانوس ونماد واضحی از صدف های دریایی باشد.

 اپرای سیدنی پس از 14 سال عملیات اجرایی ساخته شد ساختمان اپرای سیدنی مشکل اکوستیک هم داشت.  اپراهاوس شامل  5 سالن تئاتر ، 5 سالن تمرین نمایش 2 سالن اصلی ، 4 رستوران ، 6 بار وتعداد زیادی فروشگاه است . گفتنی است که پوسته حلزونی شکل اپراهاوس شامل یک میلیون و 56 هزار تکه سنگ گرانیت سوئدی است .

معماری مدرن متاخر در ژاپن و آسیا ؛ کنزو تانگه

  از دیگرمعمارانی که می توان دراین زمینه نام برد کنزوتانگه اولین معمار ژاپنی با معروفیت جهانی است که برای استادیوم ورزشی توکیو درالمپیک 1964 بامی به شکل چادر ازبتون وکابل فلزی احداث کرد .دنیای معماری درسال 2005 وی را درسن 91 سالگی از دست داد .

مجموعه المپیک توکیو ژاپن

 این مجموعه برای بازیهای المپیک ژاپن درشهر توکیو بنا گردیده است . معماراین مجموعه کنزوتانگه است المان های اصلی مجموعه عبارتنداز : سالن استخر وسالن ورزش ها .

مجموعه المپیک توکیو ژاپن معماری مدرن متاخر
ورزشگاه ملی یویوگی توکیو ژاپن اثر کنزو تانگه، معماری مدرن متاخر

دراین سایت ورودی اصلی از مسیر خیابان ومسیرهای متروها گرفته شده است وارتباط مستقیم بین ورودی های سایت  وورودی های بنای اصلی برقرار می شود مسیر پیاده ها از کنار پارکینگ ها آغازو به سالن استخر منتهی شده در ضمن این دوالمان رابه هم متصل می کند همچنین ورودی از سمت پارکینگ اصلی به سمت سالن استخر نیزبسیار مشخص وتعیین کننده است .

نکته حائزاهمیت درمورداین ساختمانهای تندیس گونه این است که همه آنها بلااستثنا بابتن احداث شده اند . دراین بناها بتن همچون خمیر مجسمه سازی ماده ای بسیار مناسب برای پدید آوردن اجسام بدیع ونوظهور بود .دربسیاری از این ساختمان ها سطح بتن به صورت نمایان ظاهر شده وسبکی براین اساس به نام بروتالیسم رایج شد که منظور نمایش بتن وسطح خشن آن است علاوه برنمایش بتن ، دراین سبک اجسام وسازه ساختمان خصوصا تیرها به صورت اغراق آمیز همانند یک قلعه مدرن نمایش داده می شود.

 

علاوه بر لوکوربوزیه یک زن وشوهر معمار انگلیسی به نام های آلیسون و وپیتراسمیتسون  درپدید آوردن این سبک سهیم بودند ازدیگر معمارانی که به این سبک طراحی کردند ، می توان از جیمزاسترلینگ وپل رودولف نام برد . رودولف درسال 1918 درآمریکا متولدشد ودرسال 1997 در79 سالگی درنیویورک چشم از جهان فرو بست.

پل رودولف و معماری مدرن متاخر

یکی از معروفترین آثار وی دانشگاه ییل درآمریکا با معماری مدرن می باشد . از ویژگی های معماری این دانشکده آشکار کردن عناصر بنا مثل پله هاست تانقشی را که دارد به نمایش بگذارد . 2 ماهیت مصالح ساختمانی مورد توجه قرار گرفته که تاحد ممکن به صورت طبیعی و دست نخوره استفاده شده است . که بتن نمایان درنما وستون های بنا به طور طبیعی دربنا به نمایش گذاشته شده است . که ریشه درمعماری روستایی وبو دارد دردانشکده هنر معماری ییل بروتالیسم ( یعنی آشکار ساختن خشونت موادساختمانی با خشن نمودن آن ازطریق اغراق درمقیاس ساختمانی ) جلوه گر می باشد .دارای بدنه بتنی با شیارهای روی آن می باشد.

ستون ها: دراین طرح ستون ها حجیم بوده وبه عنوان چهار چوب برای استخوان بندی ساختمان می باشند وجزوی از حجم کلی ساختمان محسوب می شود.

 


 

✔️ توصیه می کنیم بیوگرافی زندگی نامه و آثار پل رودولف رو ببینید: پل رودولف

✔️ جالب است بدونید دانشکده معماری ییل یکی از شاهکارهای بروتالیسم است. اگر میخواهید توضیحات بیشتری در مورد بروتالیسم ببینید این مطلبو ببینید: سبک بروتالیسم در معماری


 شهر سازی در معماری مدرن متاخر

دراین زمان آنچه که لوکوربوزیه دردو کتاب معروف خود درمورد معماری وشهرسازی آینده پیش بینی کرده بود به تدریج درغرب وسپس دراقصانقاط جهان چهره ای واقعی به خود گرفت  ساختمان ها ی بلند مرتبه برای عملکرد های مختلف درشهرهای بزرگ جهان یکی پس از دیگری ساخته شده اتوبان های عریض وطویل ، پل های چند طبقه ووسایل حمل ونقل مدرن به سرعت چهره شهرهای  قدیمی را عوض کرد . لوکوربوزیه درزمانی که درقید حیات بود به چشم خود چهره شهرآینده را دید.

دردهه پنجاه دو شهر مهم براساس عقاید لوکوربوزیه طراحی واحداث شد که مسئول طراحی یکی از آنها لوکوربوزیه بود. برای طراحی این شهر که چندیگار نام گرفت لوکوربوزیه از جدیدترین ضوابط شهر سازی ومعماری مدرن که عمدتا خود او مسئول تبیین آنها بود، استفاده کرد.

سکرتریات
ساختمان سکرتریات از جمله ساختمان های طراحی شده توسط لوکوربوزیه در چندیگار

یک مرکز اداری وسیع برای استقرار ساختمان های ایالتی وتعدادی محلات مسکونی دراطراف آن ، به علاوه خیابان های عریض ، پارک های وسیع ومغازه های بزرگ برای این شهر درنظر گرفته شد لوکوربوزیه خود چند ساختمان مهم ایالتی از جمله ساختمان های پارلمان وساختمان دادگاه عالی را با بتن نمایان طراحی کرد . عملیات اجرایی این شهر از سال 1952 آغاز شد .

شهری دیگری به نام برازیلیا به عنوان پایتخت جدید کشور برزیل درسال 1957 توسط لچیوکوستا طراحی شد. معمار معروف دیگر برزیلی به نام اسکارنیمایر بسیاری از ساختمان های مدرن این شهر را طراحی کرد این شهرنیز با توجه به عقاید مطرح شده توسط لوکوربوزیه طراحی شد . نیمایر خود با لوکوربوزیه برای طراحی ساختمان وزارت آموزش برزیل درسال 1936 همکاری کرده است.

میس ون د روهه ؛ معماری مدرن متاخر

 میس ون د روهه دیگر معمار صاحب نام مدرن تا پایان عمر خود درسال 1969 بسیار فعال بود میس را شاید بتوان تنها معمار مدرن محسوب کرد که ساختمان های  مکعب شکل ساخته شده از شیشه و فولاد راهم چنان به زیبایی تا پایان عصرخود طرح کرد . هرگاه از میس ونده رو یاد می شود ناخود آگاه جمله less  is  more در ذهن تداعی می شود که شعار معروف این معمار بود این شعار برای مدرنیته یک کانسپت و مفهوم تعریف شده و مشخص است که در پی کم کردن جزئیات  ناخواسته اند.

ساختمان سیگرام اثر میس ون د روهه
ساختمان سیگرام اثر میس ون د روهه

 

ایده جریان سیال فضا به احساس رهایی وسبکی درمینیمالیسم وی کمک می کند .ازجمله کاملترین نوع مکعب ها ، ساختمان سیگرام را می توان عنوان کرد که جزو آخرین کارهای وی است . یک ساختمان مرتفع وبسیار که تنها با شیشه وفولاد پوشش شده همانند اکثر قریب به اتفاق ساختمان های میس.از ویژگی های این بنا: دراین بنا هیچ گونه خط مورب یا منحنی وجود ندارد ودرطراحی تنها از خطوط عمودی یا افقی وزوایای 90 استفاده شده است . وبازهم چون دیگر ساختمان های دیگ میس مصالح مدرن مانند شیشه وفولاد وسنگ پلاک درنهایت دقت ازنظراجرا وزیبایی مورد استفاده قرار گرفته است .

 

 

 

معماری مدرن متاخر؛ فلیپ جانسون

فیلیپ جانسون معمار مشهور آمریکایی درمعرفی میس به جامعه آمریکا ونام گذاری سبک میس به نام سبک بین المللی سهم به سزایی داشت . تازمانی که میس درقید حیات بود ، جانسون تواناترین ومتعهدترین معمار دربیروی از عقاید ونظرات میس بود. درطرح خانه شیشه ای ایده استاد یعنی ایده کمتر بیشتر است به بهترین شکل ممکن توسط جانسون به نمایش گذاشته شده است.

خانه شیشه ای اثر فلیپ جانسون
خانه شیشه ای اثر فلیپ جانسون

این ساختمان که خانه شخصی جانسون است درسال 1949 درشهر نیوکنن ، ایالت کنتیکت درآمریکا اجرا شده است . دراین بنا محرمیت ازبین رفته وتنها از یک اتاق به ابعاد 16×10 ساخته شده است فیلیپ جانسون معمار پرآوازه آمریکایی درسن 98 سالگی درخانه شیشه ای معروفش درگذشت.

فیلیپ جانسون به عنوان تنها بازمانده از بزرگان معماری مدرن در اواخر دهه هفتاد تغییر موضع داد و با قراردادن سنتوری تزئین غیر عملکردی بربالای برج شرکت تلفن وتلگراف آمریکا درسال 1978 در نیویورک به جمع معماران پست مدرن پیوست دراین بنا  از مصالح مدرن مانند شیشه وفولاد درنهایت زیبایی استفاده شده است . بنا دارای پلانی بازو گسترده وعاری از پیچیدگی است وبه معنای واقعی کلمه حداقل ممکن عناصر تشکیل دهنده یک خانه را در ساده ترین شکل امکان پذیر مورد استفاده قرار داده است.

ساختمان پنزاویل اثر فلیپ جانسون
ساختمان پنزاویل اثر فلیپ جانسون

 

 

از دیگر کارها شاخص جانسون که تحت تاثیر میس طراحی شده ساختمان دوقلوی پنزاویل (76- 1970) درشهر هوستون درایالت تگزاس درآمریکا است .
دراین دوره علاوه برفیلیپ جانسون آی . ام پی معمار چینی تبار آمریکایی درشرکت عظیم اسکید موراوینگ مریل (s.o.m) به تاسی از میس  مکعب های شیشه ای درغرب وسراسر دنیا احداث کردند .آنها جملگی درگسترش سبک بین المللی نقش به سزایی داشتند .

 

 

 

 

 

شعار معروف میس کمتر بیشتر است هم اکنون به صورت سبکی به نام بین الملل مطرح است در کارهای معمارانی هم چون تادو آندو و آلوارو سیزا نمونه هایی از این سبک را می توان مشاهده کرد .

غرفه امریکا در کانادا؛ کره باکمینستر فولر معماری مدرن متاخر
غرفه امریکا در کانادا؛ کره باکمینستر فولر

طرح ها خلاقانه باکمینستر فولر ، معمار و مبتکر آمریکایی نیز در دهه شصت و هفتاد مورد توجه قرارگرفت و درسال 1927 خانه دایمکسون را طراحی کرد که تنها ماکت آن ساخته شد نام این خانه به لحاظ عملکرد دینامیکی وماکزیم کارایی انتخاب شده بود لذا منظور از دایمکسون دینامیک وماکزیم کارآرایی بود . این خانه به معنای واقعی کلمه ماشین برای زندگی بود .

فولر بعد ازجنگ جهانی دوم مجموعه کره هایی طراحی کرد که ازقطعات پلاستیکی یا فولادی تشکیل شده بود . این قطعات به صورت شش یا هشت ضلعی درکنار هم این کره راتشکیل می دادند. معروف ترین این کره ها برای غرفه آمریکا درنمایشگاه فوستریال کانادا درسال 1967 ساخته شد.

 

معماری مدرن متاخر؛ لویی کان

دیگرچهره بارزاین دوره لویی کان معمار استونی تبارآمریکایی است . اگرچه ساختمان های طراحی شده توسط وی اندک است ولی تاثیربه سزایی درمعماری غرب درطی دودهه شصت وهفتاد میلادی گذارد . ازوی می توان به عنوان حلقه بین مدرن وپست مدرن نام برد زیرا او همواره در کارهایش نیم نگاهی به گذشته داشت و از استفاده ازعناصر تاریخی درساختمان های خود ابائی نداشت.

لویی کان ؛ سبک معماری

کان بین سالهای 51- 1950 به رم سفرکرد وتحت تاثیرمعماری عظیم وساده رم قرار گرفت . به گفته کان ( تمام فرم های خالص به انواع گوناگون درمعماری رم امتحان شده است . اودرکارهای خویش سنت وتاریخ را رد نمی کند ولی آنها را با نیازهای زمان معاصر تطبیق می دهد .

لویی کان
لویی کان از بزرگان معماری مدرن متاخر

کان معتقد به تقسیم بندی فضاهای ساختمان به فضاهای سرویس دهنده وفضاهای سرویس شونده و جداکردن این فضاها ازیکدیگربود . بهترین مثال این نمونه ازکارهای وی را می توان درساختمان مجلس ملی بنگلادش درداکا ( 1962 ) ساختمان تحقیقات پزشکی دردانشگاه پنسلوانیا ( 65- 1957) ملاحظه کرد . موسسه علوم اداری دراحمد آباد هند ( 1963) وموزه هنری کیمبل ( 1972 – 1966 ) درشهرفورت ورت درایالت تگزاس آمریکا ازدیگر طرح های مهم این معماراست .

آثار لویی کان در ایران

ازکارهای لویی کان درایران طرح گستردده محله ی عباس آباد تهران درسال 1974 می باشد . برروی تپه های محله ی عباس آباد تهران مرکز جدید شهری واداری پیش بینی شده بود .لویی کان وکنزو وتانگه برای مطالعه ومعرفی یک طرح مشترک دعوت شدند که البته این آخرین کارلویی کان بود که استادانه به آن پرداخت دراولین مطالعه مدل معرفی شده مطالعات اولیه طرح را منعکس می کند مرکز تجاری این طرح که دریک مثلث قرار می گیرد ازیک سو با بناهایی مانند تاسیسات ورزشی ، ساختمان شهرداری مرکز فرهنگی عمومی هم چون دانشگاه ، موزه های هنر وعلوم…

و مساجد هم جوار بوده و از سوی دیگر در طول محور عمومی مجموعه ، ساختمان ادارات و موسسه های دولتی قرار می گیرد . این طرح درمرحله بندی به سمت تپه های شمالی منطقه گسترش می یابد . در توسعه ی طرح موسسه های فرهنگی و مراکز ورزشی  به سمت شمال برروی تپه ها منتقل می شود لویی کان در این مجموعه محوطه وسیعی را به صورت میدان، برای گرد هم آیی آزاد مردم پیش نهاد می کند که مشابه کاخ برگزاری گرد هم آیی ها درونیز می باشد تپه های اطراف این مجموعه جهت گسترش وایجاد ساختمان های مسکونی وضعیت بسیار مناسبی را دارا می باشند . لویی کان پیش نهاد کرد که در مرکز محوطه یک فضای شهری با ساختمان هایی نظیر کاخ کنگره ها در ونیز احداث شود.

موزه هنری کیمبل اصر لویی کان
موزه هنری کیمبل اصر لویی کان

موزه هنری کیمبل درفورت ورس تگزاس  درسال های  ( 72- 1967)

این موزه درباغی قراردارد که اطراف آن را زمین وسیعی احاطه کرده است بنابراین تصمیم گرفته می شود که ساختمان درسطح افق گسترش یابد وبرای ایجاد روشنایی طبیعی از نورگیر های سقفی استفاده شود.

اشیای موزه درمجموع از آثار نسبتا ظریف مربوط به قرن نوزدهم وقبل از آن تشکیل شده اند وچون نورفضاهای موزه به طورطبیعی تامین می شود لذا لویی کان تصمیم می گیرد اشیای آن را نیز با نور طبیعی درخصوص دید قرار دهد  بنابراین از دوطریق نور را به داخل هدایت می کند یکی نور نقره ای رنگ آسمان که از شبکه های آلومینیومی گذشته وانعکاس آن از صفحات منحنی شکل به فضاهای داخل می رسد ودیگر نور سبزرنگ که از انعکاس نور خورشید بر روی برگ های درختان وگیاهان باغچه واقع درسه حیاط وصفحه های منحنی به داخل موزه سرایت میکند.البته این شبکه های الومینیومی و صفحه های منحنی بخاطر انتشار بهتر نور و ایجاد روشنایی یک دست به کار گرفته شده اند .

مجلس ملی بنگلادش داکا اثر لویی کان
مجلس ملی بنگلادش داکا اثر لویی کان

ساختمان کاخ مجلس بنگلادش داکا سالهای (73- 1962)

تکامل اول ازهمان اسکیس های اولیه طی مراحل مختلف دیده می شود. درترکیب کلی اجزای مهم هم چون کاخ مجلس ومجموعه بناهای موسسه های فرهنگی که درابتدا درمقابل یکدیگر قرارداشتند تاپایان یافتن پیش نهادهای تکمیلی هم چنان به وضع اولیه باقی می ماند .
 

 

 

موسسه علوم اداری دراحمد آباد هند درسال ( 1963 )

. بخش های سه گانه این مجموعه که عبارت است از مدرسه ها ، خوابگاه دانشجویان ومهمان سرای استادان به گونه ای درکنارهم قرارگرفته اند که همگی بتوانند ازجریان باد بهره مند شوند . چراکه ازحرکت هوا درمیان ساختمان یک جریان دائمی ایجاد می شود . ازطرف دیگرسیستم های سایبانی وفواره ها وآبشارهای مصنوعی وباغ های محوطه همگی نفوذ شدید خورشید را ملایم ترمی کنند .

موسسه علوم اداری دراحمد آباد هند درسال ( 1963 )
موسسه علوم اداری دراحمد آباد هند اثر لویی کان

 دراین طرح برقراری ارتباط بین مدرسه ها وخوابگاه ها وکوی استادان پیش نهاد شده است . مدرسه ها وخوابگاه ها درمجموعه ای قرارگرفته اند که درذهن انسان تشکیلات دیرهای مذهبی را تدا عی می کنند . درمیان این مجموعه استخر بزرگی احداث گردیده که حالت به خصوصی را داراست . درهندوستان آجرکاربرد وسیعی دارد . وبه همین جهت ازآن درطرح مذکور بسیاربه کاررفته است . به طوری که یک حالت بسیاراصیل به بناهای مجموعه بخشیده است .
قسمتی ازفضاهای مدرسه دراطراف یک حیاط قرارگرفته وقسمتی دیگردرطرفین ساختمان تالارنمایش واقع شده است . راهروهای معمولی خوابگاهها به طرف یک نوع رواق بازمی شود که درآنها دانشجویان می توانند با یکدیگر ملاقات کرده وبه گفت وگو بپردازند.

دانلود رایگان پاورپوینت معماری مدرن متاخر

برای دانلود پاورپوینت معماری مدرن متاخر روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود پاورپوینت – کلیک کنید

 


 

عنوان مقاله: معماری مدرن متاخر

تهیه شده توسط وبسایت معمار گلد

پایان

 


0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
برای عضویت کلیک کنید!
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x