تحلیل جامع کلیسای رونشان یا نوتردام دوئو اثر لوکوربوزیه
کلیسای زیارتی رونشان یا نوتردام دوئو در شهر رونشان فرانسه توسط معمار شهیر سوئیسی، لوکوربوزیه طراحی و بنا شده است. ( اگه میخواهید در مورد این معمار بیشتر بدونید: لوکوربوزیه ) کلیسای رونشان که متعلق به مذهب مسیحی کاتولیکی است یکی از مهم ترین بناهای مذهبی قرن بیستم می باشد و از لحاظ معماری اهمیت فراوانی دارد.
در ادامه توضیحات بیشتری در مورد معماری بنا خواهیم داد.
فعلا یه تصویر شگفت انگیز از این بنا ببیند:
یه نقل قول کوتاه از لوکوربوزیه در مورد روند شکل گیری بنا:
لوکوربوزیه در مورد کلیسا میگه:
ایدهها در مغز من متولد میشوند و در مدت زمانی نا معین بی هدف اند و توسعه مییابند. بر فراز تپه، من با دقت چهار افق را رسم کردم، آنها تنها چهار عدد بودند. در شرق سایت، بالون د آلزاس قرار داشت، در جنوب یک دره قرار دارد، در غرب دورنمای دشت ساون قرار داشت و در شمال آن، یک دره کوچک و یک دهکده قرار گرفته بود؛ ولی این ترسیمها فاقد ارزش بود. جون آنها نحوه پیوند معماری، بازتاب صدا و انعکاس بصری فرمها را نشان نمیدادند.
و اما نظر پدر بلاد، پدر روحانی کلیسا در مورد بنا:
البته که دیری که بوجود آمده زیباست و تمامی مطالبی که گفته شد، نشانههای این زیبایی است. این دیر نشان میدهد که زندگی نماز گزاران و راهبان، به فرمهای سنتی وابسته نیست و میتوان میان این زندگی و معماری مدرن که نشان داده استعدادهای برتری نسبت به نمونههای قبلی داراست، هماهنگی برقرار کرد.
در بسیاری از موارد، کلیسا سمبل کارهای دقیق و سنجیده لوکوربوزیه است. اصول معماری دهه ۱۹۲۰ او میرود تا جای خود را به ساختارهای مبهم و متناقض بدهد. او میکوشد تا یک طرح بی پایان و بیقاعده را بوجود آورد و به جای جوابهای آماده، سوالهایی نو را مطرح سازد.
اطلاعات اولیه بنا
نام بنا | کلیسای نوتردام دوئو |
موقعیت | رونشان، فرانسه |
مذهب | کلیسای کاتولیک |
شروع ساخت | 1953 |
اتمام ساخت | 1955 |
معمار | لوکوربوزیه |
کاربری | کلیسا |
سبک معماری | مدرن |
مکتب | تندیس گرایی |
مصالح غالب | بتن |
سایت کلیسای رونشان و ویژگی های آن
این سایت در تپه ای در نزدیکی بلفورت در شرق فرانسه قرار دارد. در این محل یک نمازخانه زیارتی وجود داشت که به مریم باکره اختصاص داشت ، اما در جنگ جهانی دوم تخریب شد. پس از جنگ ، تصمیم به بازسازی در همان سایت گرفته شد.
سرانجام با کمک پدر ماری-آلن کوتوریر طراحی این کلیسا به لوکوربوزیه واگذار شد.
بنا بر زمینی مسطح بالای یک تپه قرار دارد و مسیر دسترسی به آن از پایین تپه در سمت جنوب شرقی آن سایت قرار دارد. بخش غربی مسیر با درختان محصور است و از جبهه غربی سطح صاف بالای تپه به آن وارد میگردد. در فاصلهٔ زیادی از قسمت شرقی سایت، درختان جنگل لبه شرقی سایت را بهوجود آوردهاند. در میان این تپه پردرخت، سطح صاف و کوچکی در جبهه غربی آن قرار گرفته که دارای چشماندازهایی به اطراف و خصوصاً سمت جنوب است.
ماهیت این سایت منجر به یک مجموعه معماری شد که شباهت های بسیاری با آکروپولیس دارد – از صعود در پایین تپه گرفته تا وقایع معماری و منظره در طول مسیر؛ تا رسیدن تقریباً به نوک تپه ، ساختمان را نمی توانید ببینید. از بالا ، اماکن و مناظر دیدنی و باشکوه از همه جهت گسترش یافته است.
معماری کلیسای نوتردام دوئو رونشان
متریال غالب بنا بیشتر از بتن است.
بنا از لحاظ ساختاری نسبتا کوچک است و با دیوارهای ضخیم محصور شده است.
سقف بنا که بر روی ستون هایی که در داخل دیوار مخفی شده اند استوار است مانند یک بادبان است که در جریان های بادی در بالای تپه نقش بسته است.
نورپردازی کلیسای رونشان
در جهت تقویت بیشتر ماهیت مقدس فضا و تقویت ارتباط ساختمان با محیط اطراف، در دیوارها پنجره هایی ایجاد شده است که نور را به صورت نامتقارن در فضا پخش می کنند.
نورپردازی در فضای داخلی نرم و غیرمستقیم است.
پنجرههای کلیسا پراکنده و جا داده شده در دیوارهاست. لوکوربوزیه سوراخهای کوچکی در نما ایجاد کرد که نور را در داخل این کلیسا، بوسیلهٔ مخروطی کردن پنجرهها یا همان حفرههای دیوار، تقویت کند. هر کدام از دیوارها با قابهای پنجرههای متفاوت میدرخشند، که در پیوستگی با دیوارهای تماماً سفید، خصوصیات دیوارهای درخشان و نقطهگذاری شده را از طریق تشدید نور مستقیم ارائه میدهد.
شیشه های کلیسای رونشان
این شیشهها گاهی اوقات شفافند، اما اغلب با قطعات کوچک شیشه آغشته به رنگ های معمولی قرمز ، سبز و زرد تزئین شدهاند.
مصالح استفاده شده در کلیسا
این سازه عمدتاً از بتون و سنگ باقی مانده از نمازخانه اصلی که در محل تپه ساخته شده بود و در زمان جنگ جهانی دوم تخریب شد، ساخته شده است. برخی کلیسای رونشان را به عنوان نخستین ساختمان پستمدرن و برخی دیگر به عنوان اولین ساختمان جنبش معماری اکسپرسیونیستی پس از جنگ جهانی دوم توصیف کرده اند.
قسمت اصلی سازه از دو غشاء بتونی تشکیل شده است که با فضای 6.11 اینچ از هم جدا شده و پوسته ای تشکیل شده است که سقف ساختمان را تشکیل می دهد. این سقف که هم عایق و هم ضد آب ، توسط بندهای کوتاه پشتیبانی می شود که بخشی از آن هستند.
فضای چند سانتی متری بین پوسته سقف و دیوارها ورودی مهمی را برای نور روز فراهم می کند. کف نمازخانه از شیب طبیعی تپه به سمت محراب پایین می رود.
پوسته بتونی سقف ، همانطور خشن مانده است. مقاومت در برابر آب توسط یک سقف داخلی با روکش خارجی از آلومینیوم انجام می شود. دیوارهای داخلی به رنگ سفید است. سقف خاکستری؛ نیمکت ها از چوب آفریقایی ساخته شدند.
دیوار جنوبی کلیسای رونشان
این دیوار با حرکت از شرق به غرب ، به سمت جنوب منحنی می شود. برای گسترش بیشتر پیچیدگی طراحی خود ، لو کوربوزیه تصمیم گرفت تا پنجره های دیوار را به طور فوق العاده جلوه دهد. دهانه ها به سمت مراکز خود در درجات مختلف خم می شوند ، بنابراین در زاویه های مختلف نور میگیرند. پنجره های با ابعاد مختلف در یک الگوی نامنظم در سراسر دیوار پراکندهاند. لوکوربوزیه معتقد بود که شکل ها و الگوها بی قاعده نیستند، بلکه برگرفته از یک سیستم متناسب بر اساس بخش طلایی است.
( اگه میخواید بدونید تناسبات طلایی چیه، چجوریه و در کجای زندگی ما بکار رفته اینو: تناسبات طلایی در معماری بخونید)
پس از این طراحی گسترده ، لو کوربوزیه تصمیم گرفت پارتیشن جنوبی را به یک دیوار باربر تبدیل نکند. در عوض ، سقف ساختمان توسط ستون های بتونی پشتیبانی می شود.
نکته ای بسیار جالب در مورد بنا:
در یک حرکت نمادگرایانه، لو کوربوزیه قسمت داخلی دیوار را با آوار از نمازخانه قبلی که در محل قرار داشت ، پر کرد. بنابراین کلیسای قدیمی ، و تمام تاریخ آن ، در محل باقی می ماند.
گالری تصاویر کلیسای رونشان
تصاویر در قسمت گالری با کیفیت بالای FHD هستند.
برای بزرگنمایی می توانید بر روی تصاویر کلیک کنید.
پایان
منابع
Notre-Dame du Haut in en wikipedia
کتاب معماری معاصر غرب، وحید قبادیان
توصیه ما به شما
برای دیدن بهتر کارهای لوکوربوزیه (همراه با تصویر) مطلب زیر رو ببینید:
این مقاله مرتبا آپدیت می شود.