مجله معماری

بررسی خانه صخره – استودیو کریم نادر

خانه صخره

در این مقاله، قرار است به لبنان سفر کنیم تا با خانه صخره‌ای بیرون آشنا شویم. معمار این خانه زیبا، استدیو کریم نادر است. سایت این خانه زیبا، مکانی الهام‌بخش در فقره (Faqra) است که در آن، صخره‌ها توسط باران و برف در طی هزاران سال تراشیده شده‌اند. چشم‌انداز این جاذبه طبیعی نیز باشگاه، پارک‌های صخره‌ای اطراف، دره‌ها و بیروت است.

خانه صخره

در طراحی ساختمان، برای یک‌دست شدن کامل آن با طبیعت خاکستری رنگ، از حجم‌های بتنی استفاده شده‌است؛ که این حجم‌ها عملکردهایی صمیمی دارند. سقف، مانند یک پل روی جعبه‌های پراکنده قرار گرفته‌است. جایی که سقف هست، چهاردیواری نیست و جایی‌که چهاردیواری هست، سقف نیست. صمیمیت محصور در این‌جا با شفافیت شدید مخالف است؛ چراکه شفافیت به‌ یک‌باره در این خانه رخ نمی‌دهد.

هریک از این جعبه‌ها، شامل سه اتاق خواب ((سوراخ شده)) هستند؛ جایی که هر ورودی با پیچی زاویه‌دار، به یک پاسیو کوچک با یک درخت، یک صخره و یک چشم‌انداز انتخابی به بیرون باز می‌شود. برخلاف ظاهر بتنی این خانه، اتاق‌ها، بسیار گرم و صمیمی هستند و کاملا با چوب پوشیده شده‌اند؛ تا دیواره‌های دوتایی موردنیاز را بدون تجاوز از ضخامت استاندارد معاصر ایجاد کنند.

خانه صخره استودیو کریم نادر

یکی از راه‌های دسترسی این خانه، از طریق پلکان آبشاری است که در اطراف صخره‌ها پیچ‌وتاب می‌خورد و وارد خانه می‌شود. این مسیر به پذیرایی و تراس خانه می‌رسد که در آن، استخری طولانی به سمت منظره بیرون قرار گرفته است و در نهایت، به سمت خیابان می‌پیچد. گوشه جنوب شرقی خانه نیز، با صخره‌های دایره‌ای موجود، به یک سکوی آفتابگیر با آتش، و یک تراس پذیرایی گسترده با گیاهان اسطوخدوس، صخره‌های کوچکتر پراکنده و سنگریزه‌هایی است که سنت ذن (zen tradition) را یادآوری می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: تقارن در طبیعت

این ترکیب کلی-انبوهی که از حجم‌های خاکستری پوشیده شده‌اند، عناصر یک شمایل نگاری‌خانه را تکرار می‌کنند؛ در کنار نوری که از زوایای متعددی به آن وارد می‌شود؛ گویی طبیعت به آن تسلط پیدا کرده‌ است.

این ساختمان سعی داشته تا از چهاردیواری و فضای محصور زیادی استفاده نکند. در زیر سقفی به طول 18 متر، نمای کاملا قابل اجرای آن در شمال و جنوب، یک چیدمان غیرمعمول برای چنین محیطی ایجاد می‌کند، که در آن امکان زندگی در بیرون در طول بهار، تابستان و پاییز را فراهم می‌کند.

 

توصیه میکنیم برای بالا بردن دانش معماری خود مجله معماری رو مطالعه کنید.

 

خانه صخره  

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
برای عضویت کلیک کنید!
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x