دسته‌بندی نشدهمجله معماری

متروپل ، غفلت مهندسی که به قیمت جان تمام شد

امروز مورخ 4 خرداد 1401 ، یک روز ار حاثه متروپل در آبادان میگذرد. خبری که در 3 خرداد به سرعت در فضای مجازی پیچید و همه را شوکه کرد: برج 10 طبقه متروپل فرو ریخت. ابتدا همه ما فکر می کردیم که این یه ساختمان قدیمی مربوط به 50 سال پیش است ولی با کمی جستجو متوجه شدیم که این ساختمات در سال 1400 افتتاح شد! باورش خیلی سخت بود ساختمانی که در 1400 افتتاح شد در سال 1401 فرو بریزد آن هم بدون وارد شدن هرگونه نیروی جانبی مثل زلزله و یا باد.

بیشتر که بررسی کردیم متوجه شدیم که مسئولیت ساخت این برج با یک هلدینگ به اسم هلدینگ عبدالباقی بوده است. این هلدینگ بیشتر ساخت و سازهای حوزه آبادان رو در دست داره که اکنون با وقع این فاجعه بایستی بابت دیگر ساختمان ها و سازه های ساخته شده و در دست ساخت این هلدینگ نیز ابراز نگرانی کرد.

اکنون که داریم به بررسی ابعاد معماری و عمرانی این ساختمان میپردازیم هنوز آوار برداری در حال انجام است و تعدادی از ساکنین نیز زیر آوار (با کمال تاثر و تاسف). شاید بیان این که تعدادی احتمالا زنده زیر آوار هستند به زبان کمی آسان باشد ولی در وافعیت بسیار وحشتناک و ترسناک و بس غم انگیز است.

در اینجا سوال پیش می آید که چرا بایستی اکنون که در قرن 21 میلادی همراه با این تکنولوژی های پیشرفته هستیم بایستی شاهد چنین اتفاقاتی باشیم حال آنکه گذشتگان با امکانات محدود بناهایی ساختند با ارتفاع و عظمت بیشتر که هنوز هم پا برجا هستند؟ مطمئنا یکی از پاسخ هابه این سوال این است که معماری و دانش ایستایی ما رو به افول است.

بررسی سازه ساختمان متروپل

همه موارد گفته شده در دو پاراگراف قبل اهمیت وجود مهندسین سازه و محاسب را مشخص می سازد. قصور در این قسمت از کار می تواند به قیمت جان انسان ها تمام شود. برخی از تصاویر این بنا به دستمون رسیده که با شما به اشتراک میذاریم و ایرادات سازه ای را مشخص خواهیم کرد:

متروپل ایرادات اجرایی

در تصویر بالا به قسمت قرمز رنگ دقت کنید؛ ایراد اجرایی در اجرای سقف وافل به آسانی مشهود است. همین مسئله نشان از آن دارد که نیروی اجرا کار سقف تسلط کافی رو به کارش نداشته و حتی ناظر و مجری نیز در این مسئله دخیل هستند و نتوانستند به درستی نکات اجرای سقف وافل را رعایت و گوشزد کنند.

قسمت زرد رنگ در تصویر بالا: این قسمت یک تیر بتن آرمه رو نشون میده که در نوع خودش فاجعه هست. با وجودی که این عکس در حین ساخت ساختمان گرفته شده است یعنی شاید بتوان گفت کمتر از یک سال از اجرای این تیر می گذرد ولی با خیز عجیب و غریبی روبرو هستیم. نهایت خیز بلند مدت یک تیر نهایتا 2 سانت است ( ظرف مدت 5 سال) ولی در اینجا ما شاهد یک خیز غیر معمول شاید 5 تا 8 سانتی آن هم ظرف مدت یک سال رو شاهد هستیم؛ در اینجا سوال اساسی این است که با مشاهده این خیز توسط ناظر، مجری، مدیر پروژه و سایر مسئولینی که آنجا حضور داشتند، چطور به کار خود ادامه دادند؟ هر فرد تازه کاری هم این خیز رو ببینه متوجه همه چیز میشه.

به عکس زیر دقت کنید:

 

متروپل دهانه 16 متری

در تصویر بالا که از پیج اینستاگرامی حسین عبدالباقی که تا این لحظه سرنوشتش در حاله ای از ابهام است، برداشته شده است نوشته شده است اجرای دهانه های 16 متری در کنار هم و به طول 90 متر بدون ستون برای اولین بار در متروپل خوزستان… این مورد رو که معلوم است بسیار به آن افتخار میکردند، نشان از بلندپروازی کسانی دارد که در راس کار قرار داشتند، فارغ از اینکه لازمه اجرا و طراحی چنین مواردی داشتن نیروی مهندسی قدر و با تجربه است.

طی بررسی های که داشتیم در این ساختمان حتی یک سقف وافل به درستی اجرا نشده است، با این حال چگوه و بر پایه چه چیزی آن بلند پروازی ها را میخواستند پیاده کنند؟

به مرور ایرادات سازه ای این بنا قرار داده می شود…

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
برای عضویت کلیک کنید!
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x