مجله معماری

فناوری نانو تکنولوژی در معماری

استفاده از فناوری های نوین از جمله نانو تکنولوژی در ساخت و ساز می تواند از عوامل موثر در ویژگی های عملکردی معماری از جمله پایداری و مسائل ایمنی باشد. فناوری نانو به دلیل توانایی دگرگون کردن ویژگی های بنیادین مواد و حل مشکلات ساختاری، زمینه ساز ایجاد مصالحی جدید با ویژگی های نوین شده که افزون بر کارایی و بازدهی بیشتر از دوام بیشتری نیز برخوردارند. نانو تکنولوژی در احداث و بهبود کیفیت ساختمان ها بسیار موثر بوده و از مزایای آن می توان به افزایش کیفیت مصالح، صرفه جویی در مصرف انرژی و به تبع آن معماری پایدار و پایداری زیست محیطی اشاره کرد. در ادامه به صورت تخصصی فناوری نانو تکنولوژی در معماری را بررسی خواهیم کرد.

فناوری نانو تکنولوژی در معماری

کاربرد نانو در صنایع ساختمانی

کاربرد نانو ذرات در صنعت ساختمان که مهمترین آنها نانو لوله های کربنی و دی اکسید تیتانیوم هستند، عموماً در سازه‌های اصلی باعث افزایش خواص مکانیکی نمونه‌ها شده و در بخش نازک کاری نیز کاربرد نانو پوشش‌ها در نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نانو پوشش‌های ساختمان ضمن این که باعث دفع آب شده و جذب کثیفی را به حداقل می‌رسانند نمای ساختمان را در مقابل اشعه uv مقاوم می‌سازند. این نانو پوشش‌ها در سطوحی از جمله سیمان‌، آجر، سفال‌، سنگ معمولی‌، کاشی، مرمر‌، چوب‌، سرامیک، شیشه‌، فولاد، بتن به کار می‌روند.

فناوری نانو تکنولوژی در معماری

از دیگر کاربردهای نانو تکنولوژی میتوان به محصولاتی مانند شیشه های خودتمیزشونده، شیشه های کنترل کننده انرژی و شیشه های محافظ در برابر آتش اشاره کرد. در ساخت شیشه های خودتمیزشونده از نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم استفاده می شود. این شیشه ها دارای خاصیت ضد لک و ضدعفونی کنندگی هستند.

تأثیرات به کارگیری نانو در ساختمان

فناوری نانو می تواند مشخصات بنیادی موادساختمانی همچون استحکام ،دوام وسبکی رابهبود بخشیده و ویژگی ها وکارکردهای مفیدی همچون عایق بندی حرارتی ،خودپاک شوندگی ،پایش ایمنی ساختمان ها وسلامت ساختارها را به ارمغان آورد.استفاده از نانو تکنولوژی در ساختمان ها در زمان و مکان متفاوت، باعث ایجاد رفتار متفاوت میشود که همین امر سبب میشود ساختمان با طبیعت پیرامون خود همواره منطبق باشد .در واقع مصالح هویت ثابت خود را از دست میدهند و دیگر معماری محدود به زمان و مکان نمیشود. یک ساختمان هوشمند ساختمانی است که خود با سنجیدن نیاز هایش در جهت رفع آن گام برمیدارد. کرزوی، یکی از محققان این علم بر این باور است که در آینده خانه ها خود صاحبان اصلی خود خواهند بود و انسان ها میهمان خانه و به همین سبب است که ساختمان های آینده هیچ شباهتی به ابنیه ی کنونی نخواهند داشت.

نانو تکنولوژی در معماری

نمونه ای از نانوتکنولوژی در معماری

معماری اورگانیک که توسط فرانک لوید رایت به عنوان سازگاری ساختمان با طبیعت تعریف شده، امروزه در قالب معماری پایدار و نانو تکنولوژی تعریف میشود.

نانو تکنولوژی در معماری ارگانیک


 

توصیه میکنیم از سایر مطالب مجله معماری نیز دیدن فرمایید:

 


 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
برای عضویت کلیک کنید!
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x