مجله معماری

بنیان گذار آموزش نقاشی آکادمیک؛ صنیع الملک یا کمال الملک؟

صنیع الملک یا کمال الملک؟ مسئله اینست؛ امروز تعداد زیادی از داوطلبان آزمون استخدامی به معمار گلد مراجعه کردند و راجع به تست شماره 138 آزمون استخدامی دبیری هنر 1401 (که در کانال تلگرام معماری مطرح شد) سوالاتی رو می پرسیدند؛ لازم دانستیم توضیحات زیر را ارائه دهیم:

بنیان گذار آموزش نقاشی آکادمیک

بنیان گذار آموزش آکادمیک نقاشی صنیع الملک هست که با تاسیس هنرستان نقاشی که با حمایت های ناصرالدین شاه صورت گرفت، توانست بنیان آموزش نوین نقاشی در ایران را پایه گذاری کنید. ولی به علت مرگ وی (تقریبا 5 سال بعد از تاسیس هنرستان) نتوانست مدرسه و هدف خودش را به سرانجام برساند. ولی اینکه در این مدرسه به مدت حداقل 5 سال به شیوه مدرن تدریس نقاشی انجام میشده است شکی نیست. صنیع الملک یا ابولحسن ثانی در طی سفرهای که به اروپا داشت، با دقت سیستم آموزشی غرب را زیر نظر گرفت تا بتواند چنین سیستمی را در ایران به اجرا در آورد؛ که چنین نیز شد.
محمد غفاری ملقب به کمال الملک برادرزاده صنیع الملک بود که بعدها توانست با ادامه دادن راه عمویش تبدیل به تاثیر گذارترین شخص در آموزش نقاشی آکادمیک در ایران شود، هر چند که بعدها به دلیل اختلافات با رضاخان از ریاست مدرسه نقاشی که به همت خود و با حمایت حکومت قاجار تاسیس کرد برکنار شد و به نیشابور تبعید شد. در واقع مدرسه تاسیس شده توسط کمال الملک ادامه دهنده راه صنیع الملک بوده و به هیچ وجه بنیان گذار محسوب نمی شود و در کتب شرح حال نویسی های بجا مانده از زمان قاجار نوشته شده است یکی از اهداف کمال الملک، تکمیل و به نتیجه رساندن کار ناتمام عمویش بوده است.

بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که بنیان گذاری آموزش آکادمیک، صنیع الملک است و تاثیر گذارترین شخص در این جریان کمال الملک است.

تیم آموزشی معمار گلد یک پکیج بسیار جامع برای عنوان شغلی دبیری هنر تهیه کرده است که میتوانید با مراجعه به: منابع دبیری هنر آن را تهیه کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
برای عضویت کلیک کنید!
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x