مجله معماری

مودبرد: نکاتی که حرفه‌ای‌ها می‌دانند

پروژه‌های بصری به‌شدت به ابزارهای بصری برای نشان‌دادن ویژگی‌ها و فضای کلی پروژه وابسته هستند. چه معمار باشید یا مهندس، قطعا در مراحل اولیه کاراصطلاح ((مودبرد)) را شنیده‌اید. تصاویر، قدرت بسیارزیادی در تاثیرگذاری و الهام‌بخشیدن به بیننده دارند؛ برای‌همین کنارهم قراردادن یک مودبرد قوی می‌تواند هم به معمار و هم به مشتری کمک کند تا تجسم بهتری از پروژه داشته باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم مودبرد چیست و چگونه می‌توانیم یک مود برد حرفه‌ای بسازیم.

مود برد چیست؟

طبق تعریف، مودبرد مجموعه‌ای از رنگ‌ها، بافت‌ها، پرینت‌ها و سایر عناصر طراحی است که هویت یک پروژه را تشکیل می‌دهند. این عناصر اغلب در طول فرآیند طراحی و مرحله ایده‌پردازی جمع‌آوری می‌شوند و از آن‌ها به‌عنوان الهام‌بخشی برای ظاهر پروژه استفاده می‌شود. هم‌چنین مودبردها در مرحله تفکر و رندر هم بسیار مفید هستند؛ زیرا می‌توانند به هنرمند، نگاهی اجمالی از احساس کاربران در داخل پروژه بدهند و فرآیند رندر را آسان‌تر کنند. اگرچه مود بردها معمولا در طراحی داخلی استفاده می‌شوند؛ اما ابزار بصری قدرتمندی نیز در معماری، طراحی مد، طراحی محصول و طراحی صنعتی هستند.

چگونه یک مود برد بسازیم؟

قانون اول ساختن مود برد: هیچ قانونی وجود ندارد. ما از تابلوهای مودبرد استفاده می‌کنیم تا کسانی که در فرآیند طراحی پروژه دخیل نیستند هم بتوانند با فضای کلی و تم آن ارتباط برقرار کنند. برای درست کردن مودبرد و کنارهم قرارگذاشتن آن‌ها نیز هیچ درست و غلطی وجود ندارد و همه چیز به معمار و آن‌چه که میخواهد بیان کند بستگی دارد؛ برای‌همین باید خلاق و جست‌وجوگر باشید.

  • انواع مختلف مودبرد: مودبرد انواع مختلفی دارد: مثلا پالت رنگی و نمونه متریال، نازک‌‌کاری، تجربه و حس، ظاهر کلی و … که هرکدام باتوجه به کاری که برای آن تهیه شده‌اند، متفاوت هستند. بنابراین قبل از ساختن مودبرد ابتدا مطمئن شوید که چه چیزی را می‌خواهید ارائه کنید، تا از سردرگمی‌های آینده جلوگیری کنید.
  • پروژه خود را درک کنید: برای درک بهتر پروژه ابتدا از خود بپرسید که میخواهم کاربر در فضا چه احساسی داشته باشد؟ چه کسانی قرار است در آن‌جا زندگی کنند و در داخل ان چه کاری انجام خواهند داد؟ اگر پروژه من رنگ بود، چه رنگی بود؟ پروژه من چه چیزی را باید به مردم یادآوری کند؟ اگرچه این سوالات اغلب در اوایل کار تعریف می‌شوند؛ اما بسیار مهم است که پروژه خود را درک کنید و بدانید که چه چیزی را قراراست به کاربر ارائه دهید؛ دراین زمان است که می‌توانید مودبردی را تهیه کنید که پروژه و احساس شما را به‌خوبی و دقیق نشان می‌دهد.
  • کلمات کلیدی که بیانگر احساسات کاربر در حین حضور در پروژه هستند، مانند عجیب، محدود، جشن، آزاد و … را فهرست کنید و تصاویر و مطالبی را بیابید که نمایانگر آن کلمات کلیدی هستند. برای مثال، اگر یکی از کلیدواژه‌های پروژه ((آزاد)) است، خود را به تصاویری محدود نکنید که این واژه را به معنای واقعی کلمه نشان می‌دهند. برای نشان‌دادن این حس می‌توانید از موادی با جریان آزاد (به مواد جامدی که ویژگی‌های مایعات را دارند، مانند: ماسه، پودر ذغال‌سنگ، شکر و … مواد با جریان آزاد گفته می‌شود ) یا متریال شفاف استفاده کنید. حتی می‌توانید عکس‌هایی از رویدادها یا اماکنی که به مردم حس رهایی می‌دهند، را نیز اضافه کنید. حتما توجه داشته‌باشید که وجود این موارد در مود برد به‌معنی حضور آن‌ها در پروژه واقعی نیست؛ و آن‌ها فقط روحیه پروژه را نشان می‌دهند. اگر احساس کردید که تصاویر نمی‌توانند به‌خوبی منظور را برسانند، از نوشتن کلمات کلیدی در مودبرد استفاده کنید.
  • خارج از جعبه دیجیتال فکر کنید. در حالی‌که میلیون‌ها منبع آنلاین وجود دارد و از هرچیزی و هرجایی الهام می‌رسد، وقت خود را صرف جمع‌آوری تصاویر آنلاین نکنید. نمونه‌هایی از مجلات، کتاب‌ها، لباس‌ها، فیلم‌ها و نماهنگ‌ها، غذا یا عکس‌های خودتان و حتی طرح‌هایی که دستی طراحی کرده‌اید را باهم ترکیب کنید و یک کلاژ خلاقانه بسازید.
  • اهمیت ثبات و همخوانی را دست کم نگیرید. اگر تصاویر پروژه باهم تضاد داشته باشند، در استاد یا کارفرما این ذهنیت را به وجود می‌آورد که شما هنوز از طراحی نهایی پروژه خود مطمئن نیستید. مود برد خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که ذهنیت و تصویر روشنی از پروژه را نشان دهد.
  • بسیاری از معماران و طراحان ترجیح می‌دهند برای مودبردهای خود از یک الگوی شبکه‌ای پیروی کنند. اما الگوی شبکه‌ای تنها راه ارائه نیست. شما باید تصاویر الهام‌بخش خود را طوری سازماندهی کنید که کارفرما پروژه شما را تحسین کند و هویت پروژه را از طریق دیدن آن درک کند.
  • مودبرد را بخشی از پروژه قراردهید تا احساسات بیننده را برانگیخته کند. مثلا اگر پروژه در جنگلی تاریک که با درختان بزرگی احاطه شده‌است، قرار دارد، می‌توانید از پس‌زمینه تیره‌رنگ برای قراردادن تصاویر الهام‌بخش استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید از برگ‌ها برای انتقال احساس غرق‌شدن در طبیعت اطراف استفاده کنید. یا اگر موضوع پروژه شفافیت است، می‌توانید تصاویر و نمودارها را به جای یک تابلو واقعی، روی صفحه‌ای شفاف مونتاژ کنید تا بیننده متوجه شفافیت و باز و روشن‌بودن پروژه شوند. یا اگر ساختار پروژه خشک و هندسی است، نقاشی‌ها را با خطوط ضخیم قاب کنید تا احساس حجیم‌بودن پروژه را به مخاطب القا کند.
  • عجله نکنید. برای تنظیم مودبرد خود وقت بگذارید و مطمئن شوید که مناسب‌ترین و تاثیرگذارترین تصاویر را در پروژه قرار داده‌اید. اگر مودبرد خود را آنلاین ارائه می‌دهید، از عناصر سه‌بعدی مانند متریال بافت‌دار، گیاهان و لوازم جانبی استفاده کنید تا بیننده بتواند حال و هوای محیط پروژه را لمس کند و خود را در محیط تصور کند. هم‌چنین استفاده از موسیقی در مود برد می‌تواند کار شما را یک قدم بالاتر ببر؛ چراکه موسیقی یکی از محرک‌ترین رسانه‌های عاطفی است. استفاده از یک پلی‌لیست درست وقوی در پروژه می‌تواند کارفرما را مجذوب خود کند.
  • مود برد خود را با افرادی که در زمینه طراحی تخصصی ندارند، به اشتراک بگذارید. طراحان این توانایی را دارند که یک فضا را با حداقل پشتیبانی بصری به‌تصویر بکشند. بنابراین، نشان‌دادن آن به سایرین مشخص می‌کند که آیا مودبردتان به‌ اندازه‌کافی توصیفی است و محیط پروژه را منتقل می‌کند یا نه.
  • خوش بگذرانید. طراحی مودبرد کاری خلاقانه و سرگرم‌کننده‌ای است؛ پس از آن لذت ببرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
برای عضویت کلیک کنید!
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x