خانه / معماران بزرگ / لوکوربوزیه : بیوگرافی + اثار
سفارش انجام پروژه های معماری عمرانی و مرمتی

لوکوربوزیه : بیوگرافی + اثار

لوکوربوزیه

لوکوربوزیه

لوکوربوزیه : بیوگرافی + اثار

شارل ادوارد ژانره گری، معمار و نقاش شهیر دنیای غرب، پیشتاز در تمامی سبک های عصر خویش، ملقب به لوکوربوزیه ، در تاریخ ۸ اکتبر ۱۸۸۷ در سرزمین کوهستان های دلفریب، سوئیس ، چشم به جهان گشود. هم اکنون در دنیای معماری کمتر کسی را پیدا می کنیم که با نام لوکوربوزیه آشنا نباشد.

لوکوربوزیه و معماری

لوکوربوزیه ، در دفتر دو تن از معروف‌ترین معماران آن زمان یعنی اگوست پره و پیتر بهرنس که جز نو آورترین معماران زمان خود بودند، به مدت چند سال کار کرد. وی سپس به بالکان، اسیای صغیر، یونان و روم سفر کرد، و با مشاهده معماری و سبک های نقاشی مناطق مذکور، تاثیرات لازم را برای ادامه کار خود گرفت.

رنگ روغن روی بوم اثر لوکوربوزیه، معمار گلد
تصویر: رنگ روغن روی بوم اثر لوکوربوزیه، معمار گلد

تجربه کار در دفتر معماری آن دو نامدار و اموخته های وی از سفرهای خویش به نقاط مختلف دنیا و اشنایی با فرهنگ های متفاوت، زمینه ای شد که لوکوربوزیه کار حرفه ای خود را شروع کند. لوکوربوزیه در شروع کار خود، معماری مدرن را برگزید و طولی نکشید که در زمره معماران مطرح مدرن جای گرفت. لوکوربوزیه تنها به معماری بسنده نکرد، بلکه به نظریه پردازی نیز روی اورد، تا بلکه بتواند نظریات خود را با تاثیر گذاری بیشتر و بیش از پیش در این معماری بگنجاند.

لوکوربوزیه و معماری مدرن

لوکوربوزیه، این نابغه معماری به سرعت هر چه تمام تر توانست در کنار معماران چون والتر گروپیوس و میس ون د رو قرار بگیرد و دیری نپایید که نظریات جامع و دقیق او سرلوحه معماری مدرن قرار گرفت.

تصور وی از معماری مدرن یک معماری تماما ماشینی و مکانیکی بود که تمام اجزا بر طبق اصول مشخص در جای خود قرار می گیرند؛ که او بر همین اساس نظریه: «خانه، ماشینی است برای زندگی» را ارائه داده است. لوکوربوزیه بنا و حتی شهر را به مثابه عناصری صنعتی می انگاشت که صرفا در خدمت و در جهت رفع نیاز های انسان قرار می گیرند. این مسئله، کم رنگ شدن هویت و اصالت در معماری را بدنبال دارد؛ دقیقا همان چیزی که مدرنیسم به دنبال ان است. از دیگر خصوصیات کار های لوکوربوزیه، کارهای شایان توجه با بتن است، که بدون شک از جمله تاثیرات کار در کنار اگوست پره می باشد.

لوکوربوزیه تا زمانی که در عرصه معماری مدرن فعالیت می کرد اثار مطرح بسیاری از خود بجای گذاشت که هریک از این اثار، خود به تنهایی می توانند معرف معماری مدرن باشند؛ چرا که همگی از اصولی مشابه و از قبل تعریف شده پیروی می کنند؛ که در ادامه به اصلی ترین ان ها می پردازیم.

پنج اصل لوکوربوزیه

  1. بام مسطح و حیاط بام (ایجاد فضای سبز بر روی بام)
  2. ستونها ساختمان ها را از روی زمین بلند می کنند.
  3. ایجاد پنجره ای گسترده و طویل و شیشه های یکپارچه
  4. استفاده از کنسول
  5. پلان و نمای آزاد

لوکوربوزیه عقاید مطرح شده خود در مورد معماری مدرن را در ویلا ساوا در پوآسی در شمال پاریس به نمایش گذاشت. اوتکنولوژی به عنوان منبع معماری مدرن و پنج اصل خود را به صورتی بسیار هنرمندانه و شاعرانه در این ویلا پیاده کرد.

ویلا ساوا اثر لوکوربوزیه
تصویر: ویلا ساوا اثر لوکوربوزیه

لوکوربوزیه و بروتالیسم

همانطور که گفتیم لوکوربوزیه کارهای بسیار تحسین برانگیزی را با بتن انجام داد؛ که از جمله این کارها می توان به کار هایی که در سبک بروتالیسم انجام داد، اشاره کنیم.

توضیح کوتاه در مورد بروتال:

واژه بروتالیسم از اصطلاح بتن خام گرفته شده که منظور نمایش بتن و سطح خشن آن است.در این سبک، بتن نمادی بارز دارد و در بسیاری از این ساختمان ها سطح بتن بصورت نمایان ظاهر شده است. ( برای اطلاعات بیشتر در مورد معماری بروتال کلیک کنید).

از جمله کارهای وی در این سبک می توان به ساختمان های زیر اشاره کرد:

ساختمان یونیت دی هبیتیشن

ساختمان انرز اسوسییشن در احمدآباد هند

ساختمان سکرتریت درچاندیگار هند

کتاب های لوکوربوزیه

کتاب های متعددی از او چاپ شده است اما در دهه بیست میلادی، دو کتاب بسیار مهم به رشته تحریر دراورد. کتاب اول با نام به سوی یک معماری نوین در سال ۱۹۲۳ در پاریس منتشر شد؛ که در واقع می توان منشا بینش معماری مدرن را در این کتاب دید. در این کتاب نویسنده توجه معماران را به سوی تکنولوژی سوق می دهد و کار معماران را با مهندسان مکانیک مقایسه می کند. او بیان می دارد که صنایع حمل و نقل از جمله هواپیما، اتوموبیل، قطار و کشتی به سرعت دچار تحول گشته اند ولی معماری از قضیه مستثنی هست. وی تقلید برخی از معماران از سبک های گذشته را امری غیر قابل قبول می داند. در این کتاب لوکوربوزیه استفاده از تیراهن، بتن و مصالح پیش ساخته را پیشنهاد می دهد.

کتاب دوم، به نام شهر اینده در سال ۱۹۲۴ نیز در پاریس منتشر شد. لوکوربوزیه در این کتاب نیز توجه شهرسازان را از گذشته به اینده معطوف می کند. لوکوربوزیه نظم، هندسه و خیابان های عریض و مستقیم، سرعت در جابجایی، بلوک های بزرگ شهری و بکار گیری فناوری مدرن را پیشنهاد می کند. او از رشد سریع جمعیت شهرها در چنین بستری ابراز نگرانی می کند و تنها راه چاره را بلند مرتبه سازی می داند و در این باب شهرهای امریکا، بخصوص نیویورک و شیکاگو را با اسمان خراش های سر به فلک کشیده، تخسین می کند.

بر اساس این نظرات لوکوربوزیه، دو شهر مهم در دهه ۵۰ میلادی طراحی و اجرا شد. یکی شهر چندیگار در هند بود که توسط لوکوربوزیه طراحی شد و دیگر هم شهر برازیلیا در کشور برزیل که توسط لوچیو کاستا و اسکار نیمایر، به عنوان پایتخت کشور برزیل طراحی شد.

لوکوربوزیه، شهرسازی و تونی گارنیه

لوکوربوزیه از ایده های شهرسازی تونی گارنیر برای شهر صنعتی بسیار تمجید می کند و ان ها را الگوی مناسبی برای شهرهای اینده می داند. لوکوربوزیه برج های ۶۰ طبقه چند عملکردی با فضایی بین ۲۳۰ تا ۲۷۰ متر مربع را پیشنهاد می کند.

شهر اینده- لوکوربوزیه
تصویر: شهر اینده- لوکوربوزیه

لوکوربوزیه و کنگره های سیام

کنگره های بین المللی معماری مدرن که مخفف ان سیام است در سال ۱۹۲۸ شکل گرفت و تا سال ۱۹۵۹ ادامه یافت. در طی این ۳۲ سال، ۱۱ کنگره به ترتیب تاریخی در کشورهای ۱٫ سوییس ۱۹۲۸   ۲٫ المان ۱۹۲۹    ۳٫ بلژیک ۱۹۳۰    ۴٫ یونان ۱۹۳۳    ۵٫ فرانسه ۱۹۳۷    ۶٫ انگلستان ۱۹۴۷    ۷٫ ایتالیا ۱۹۴۹    ۸٫ انگلستان ۱۹۵۱  ۹٫ فرانسه ۱۹۵۳    ۱۰٫ یوگسلاوی ۱۹۵۶    ۱۱٫ هلند ۱۹۵۹ ، تشکیل شد.

هدف این کنگره ها، بحث و تبیین اصول جنبش معماری مدرن در حوزه معماری، شهرسازی، محوطه سازی، طراحی صنعتی و سایر موارد مرتبط با معماری بود. از جمله معمارانی که در این کنگره ها حضور داشتند می توان از: لوکوربوزیه، گیدئون، برلاخه، گابریل گورکیان و هوگو هرینگ که جزو بانیان این کنگره بودند نام برد. بعد ها هانز مه یر، گریت ریتولد، ال لیستیزکی، والتر گروپیوس و الوار التو نیز به این گروه پیوستند.

در ادامه به شرح مختصری از مهم ترین کنگره ها می پردازیم.

سیام و کنگره های تاثیر گذار

کنگره چهارم، کنگره شهرسازی: یکی از کنگره های مهم سیام در زمینه شهرسازی بود که به نام شهر عملکردی نام گرفت. این کنگره بر روی عرشه یک کشتی در سال ۱۹۳۳ تشکیل شد. این کشتی از شهر بندر مارسی به سوی اتن حرکت و سپس به وسی مارسی برگشت. بر اساس تحلیل کالبدی تعداد ۳۳ وشه، در این کنگره پیشنهاد شد مسائل اجتماعی که شهر ها درگیر ان هستند، با جدایی کامل عملکردها و گذاشتن عملکرد سبز در میان ها، قابل حل خواهند بود. همچنین بخش کردن جمعیت شهر در بلوک های مرتفع با فواصل زیاد بین ان ها پیشنهاد شد. لوکوربوزیه در سال ۱۹۴۲ مباحث مطرح شده مربوط به این موضوع را تحت عنوان منشور اتن منتشر کرد.

کنگره نهم، کنگره سکونتگاه: فرانسه محل برگزاری این کنگره در سال ۱۹۵۳ بود. در این کنگره گروهی تحت عنوان تیم ۱۰ بنای مخالفت خود را با نظرات سیام خصوصا در زمینه عملکرد گرایی و جدایی محل سکونت، کار، تفریح و حمل نقل که در منشور اتن عنوان شده بود، اغاز کردند. ان ها نظرات مطرح شده در سیام را باعث جدایی شهروندان از محیط زندگی روزمره خود میدانستند. ان ها خواهان معماری بودند که انسان نقش محوری در ان داشته باشد. بدین ترتیب تیم ۱۰ اولین معمارانی بودند که از بطن معماری مدرن رشد کردند و به مخالفت با این معماری برخاستند.

تغییر سبک و گرایش معماری لوکوربوزیه در اخر عمر

لوکوربوزیه، این نابغه معماری، سردمدار و نظریه پرداز اصلی معماری مدرن پس از سال ها تلاش و فعالیت و ثبت تعاریفی مشخص برای معماری مدرن، در اواخر عمر، خود را مقید به اصول تعیین شده توسط خویش ندانست و به تدریج از عقایدش در دهه ۲۰ و ۳۰ میلادی فاصله گرفت؛ به طوری که این تغییر در دو دهه اخر عمرش کاملا مشخص است و ساختمان های کلیسای نوتردام دوئو در رونشان فرانسه، برخی از ساختمان های چندیگار هند و بالاخره در اخرین شاهکار خود، مرکز هنر کارپنتر ( ۱۹۶۱-۱۹۶۴ ) در دانشگاه هاروارد، دال بر این قضیه هستند.

ساختمان ها مذکور در این بخش همگی در سبک تندیس گرایانه و احساس گرایانه طراحی شدند.

کلیسای نوتردام دوئو
تصویر: کلیسای نوتردام دوئو
مرکز هنری کارپنتر اثر لوکوربوزیه- معمارگلد
تصویر: مرکز هنری کارپنتر اثر لوکوربوزیه

 

 

  • مهم: نکته حائز اهمیت در مورد این ساختمان های تندیس گونه، این است که همگی با بتن احداث شده اند.
  • در این بناها بتن همانند خمیر مجسمه سازی، ماده ای بسیار مناسب برای پدید اوردن اجسام بدیع و نوظهور بود.

اثار لوکوربوزیه

  • ویلا ساوا
  • ویلا شواب
  • ویلا ژانره
  • کاخ شوروی، روسیه
  • ساختمان یونیت دی هبیتیشن
  • ساختمان انرز اسوسییشن در احمدآباد هند
  • ساختمان سکرتریت درچاندیگار هند
  • کلیسای نوتردام دوئو
  • مرکز هنر کارپنتر

 

پایان

توجه: برخی قسمت ها برگرفته از کتاب معماری معاصر دکتر قبادیان می باشد.

ممنون از توجه شما

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code